1. Cég
  2. Hírek
  3. Toyota a vilag legertekesebb autoipari markaja

NAGYKORÚVÁ VÁLT SIKER:

TIZENNYOLCADIK ÉVE A TOYOTA A VILÁG LEGÉRTÉKESEBB AUTÓIPARI MÁRKÁJA

2021-10-27

Közzétette a világ száz vezető márkáját rangsoroló listáját az Interbrand piacelemző szervezet. A Toyota nem csak megőrizte elsőségét az autógyártók között, de növelni is tudta piaci értékét.

A világ legnagyobb márkatanácsadó szervezete, az Interbrand huszonkettedik alkalommal adta ki azt a Best Global Brands tanulmányt, amely mostanra mértékadóvá vált a márkaérték, a márkaépítés területén.

A több mint negyven éves szakmai tapasztalattal rendelkező Interbrand összetett elemzéssel határozza meg az egyes márkák piaci értékét: értelemszerűen meghatározó a cég jelenlegi és várható pénzügyi teljesítménye, valamint versenyképessége, ugyanakkor olyan, egyébként nehezen számszerűsíthető tulajdonságok is hozzájárulnak ehhez az értékhez, mint a márka tevékenységének és arculatának nemzetközi hatásai, a fenntartható fejlődésre irányuló törekvések, a márka piaci vonzereje, az ügyfélhűség, vagy hogy a cég mennyire vonzó munkahely.

A 2020 júliusától 2021 júniusáig tartó időszakban gyűjtött adatokat kiértékelve állították össze az idei listát, amelynek ismét emelkedett az összértéke: a tavalyi 2 326 491 millió dollárról 2 667 524 millió dollárra. A Best Global Brands lista 22 éves történetében soha nem mértek még ilyen nagymértékű (+15%) emelkedést egyetlen év alatt. Míg 2020-ban átlagosan 1,3 százalékkal nőtt a listán szereplő vállalatok értéke, ez az átlag most eléri a 10%-ot.

Legnagyobb mértékben a technológiai szegmens szereplői növelték értéküket, őket követik az italok, majd a sportszerek gyártói. Míg tavaly számos újonc szerepelt a rangsorban, idén egyetlen márka: a Sephora (100.) lépett be az illusztris társaságba. A divatmárka érkezésével új rekordot regisztrált a Best Global Brands lista: most először fordul elő, hogy egyetlen cégcsoport (jelen esetben az LVMH) öt márkája (Sephora, Louis Vuitton, Tiffany & Co., Hennessy és Dior) is szerepeljen a legjobb száz között.

A Top 10-es listán nincsenek új szereplők, és az erőviszonyok sem rendeződtek át. Eltérő mértékben, de mindenki növelni tudta értékét. A három legértékesebb márka tovább növelte piaci súlyát: a tavalyi 30% után idén már a teljes százas lista összértékének 33%-át teszi ez a három gigász.

A világ tíz legértékesebb vállalata, 2021

Márka

Abszolút helyezés 2021

Abszolút helyezés 2020

Márkaérték (mrd dollár) 2021

Márkaérték (mrd dollár) 2020

Márkaérték változás 2020 -> 2021

Apple

1

1 408,251 322,999 +26%

Amazon

2 2 249,249 200,667 +24%

Microsoft

3 3 210,191 166,001 +27%

Google

4 4 196,811 165,444 +19%

Samsung

5 5 74,635 62,289 +20%

Coca-Cola

6 6 57,488 56,894 +1%

Toyota

7 7 54,107 51,595 +5%

Mercedes-Benz

8 8 50,866 49,268 +3%

McDonald’s

9 9 45,865 42,816 +7%

Disney

10 10 44,183 40,773 +8%
Az autóipar egyike azoknak a piaci szektoroknak, amely nehezen áll fel a koronavírus-járvány okozta sokkból. A vásárlói szokások átrendeződése mellett az idei évben további krízishelyzetek sújtották az autógyártókat. Különösen kritikus probléma a chiphiány, amely sokakat kényszerített gyártósoraik átmeneti leállítására. Ehhez képest szép teljesítmény, hogy míg 2020-ban a Top 100-ban szereplő autógyártók egyetlen kivétellel visszaesést tapasztaltak, idén kevés kivétellel erősödtek pozícióik. A listát változatlanul a Toyota vezeti, immár tizennyolcadik éve.

Márka

Abszolút helyezés 2021

Abszolút helyezés 2020

Márkaérték (mrd dollár) 2021

Márkaérték (mrd dollár) 2020

Márkaérték változás 2020 -> 2021

Toyota

7

7 54,107

51,595

+5%

Mercedes-Benz

8 8

50,866

49,268

+3%

BMW

12 11 41,631 39,756 +5%

Tesla

14 40 36,270 12,785 +184%

Honda

25 20 21,315 21,694 -2%

Hyundai

35 36 15,168 14,295 +6%

Audi

46 44 13,474 12,428 +8%

Volkswagen

47 47 13,423 12,267 +9%

Ford

52 42 12,861 12,568 +2%

Porsche

58 55 11,739 11,301 +4%

Nissan

59 59 11,131 10,553 +5%

Ferrari

76 79 7,160 6,379 +12%

Kia

86 86 6,087 5,830 +4%

Mini

96 95 5,231 4,965 +5%

Land Rover

98 93 5,088 5,077 0%
Azok a márkák kerülhetnek fel a Best Global Brands listára, amelyek ténylegesen globális jelenléttel rendelkeznek: bevételeik legalább 30%-át hazainak tekinthető térségükön kívülről szerzik; és jelentős jelenléttel bírnak az összes elsődleges világpiacon (Ázsia, Európa, Észak-Amerika), továbbá jelen vannak a fejlődő piacokon. Kizárólag a széles fogyasztói piacokon kellőképpen ismert márkák jöhetnek szóba, amelyek várhatóan a jövőben is jövedelmezően teljesítenek, és márkaerősségük (azaz a márka vásárlást befolyásoló képessége) eléri vagy meghaladja az 50 pontot.