Ugrás a fő tartalomra (Press Enter)
Gyors linkek
2025. június 17.

Úttörő technológia a motorsport jövőjéért – Le Mans-ban debütált a TOYOTA GAZOO Racing folyékony hidrogénnel hajtott versenykoncepciója

A Toyota újabb mérföldkőhöz érkezett a karbonsemleges jövő felé vezető úton: a TOYOTA GAZOO Racing a 93. Le Mans-i 24 órás futam keretében bemutatta a GR LH2 Racing Conceptet, egy folyékony hidrogénnel működő versenyautó-tanulmányt. A GR010 HYBRID alapjaira épülő koncepció célja, hogy elősegítse a hidrogéntechnológia fejlődését a motorsport világában, és új irányt mutasson a fenntartható versenyzés felé. A különleges modell bemutatkozása méltó módon egészíti ki a Toyota első Le Mans-i szereplésének 40. évfordulóját is.
A TOYOTA GAZOO Racing bemutatta a GR LH2 Racing Conceptet, egy folyékony hidrogénnel (LH2) üzemelő tesztautót, amelynek célja a hidrogéntechnológia fejlesztésének előmozdítása a motorsportban. A jármű nyilvános debütálására a Circuit de la Sarthe pályán került sor, ahol az Automobile Club de l’Ouest által szervezett H2 Village kiállításon lehet megtekinteni a 93. Le Mans-i 24 órás verseny részeként (június 11–15. között).
A motorsportot kiindulási pontként felhasználva, az egyre jobb autók gyártása és a karbonsemleges társadalom megvalósítása érdekében a Toyota a motorsport kihívásokkal teli környezetében fejlesztette technológiáit – többek között a japán Super Taikyu sorozatban. Emellett az iparágon belüli és kívüli partnereivel együtt felgyorsította a hidrogén gyártásának, szállításának és felhasználásának bővítését a karbonsemleges társadalom megvalósítása érdekében.
A Toyota a motorsportban vállalta a hidrogénmotorok fejlesztésének kihívását, kezdetben a Rookie Racing részvételével a japán Super Taikyu sorozatban a hidrogénmotorral hajtott Corollával, amely 2021-től kezdetben gáz halmazállapotú hidrogént használt, majd 2023-tól folyékony hidrogénnel hajtott autót vezetett be. A hidrogénmotorok rallyban rejlő potenciálját 2022-ben mutatták be, amikor a GR Yaris H2 bemutató futamokat teljesített az FIA Rally Világbajnokság egyik fordulóján, az Ypres Rallyn.
2023-ban a hidrogénmotorral hajtott Corolla bemutató kört teljesített a Circuit de la Sarthe pályán, míg a GR H2 Racing Concept hidrogénmotorral hajtott koncepcióautót mutatták be, hogy előrevetítsék a Le Mans-i versenyek lehetséges jövőbeli hidrogénkategóriáját. Azóta a technológia fejlesztése felgyorsult, és új mérföldkőhöz érkezett a folyékony hidrogénnel működő GR LH2 Racing Concept bemutatásával. Ez a jelenleg az FIA világbajnokságon részt vevő GR010 HYBRID Hypercar alapjaira épül. A jövőbeli pályatesztek során a GR LH2 Racing Concept támogatni fogja a Toyota hidrogéntechnológia és -infrastruktúra folyamatos fejlesztését, valamint segít kapcsolatok kiépítésében a hidrogén lehetőségeinek bővítése érdekében a motorsport kihívásain keresztül.
A jövőbe mutató GR LH2 Racing Concept bemutatása teszi teljessé a múlt, a jelen és a jövő ünneplését, amely a Toyota első Le Mans-i részvételének 40. évfordulóját jelzi. Emellett az egyedi festésű versenyautóval tisztelegnek a gyáriak a múlt előtt: a Mike Conway, Kamui Kobayashi és Nyck de Vries által vezetett 7-es rajtszámú GR010 HYBRID piros-fehér festéssel idézi vissza az 1998-as versenyen részt vevő ikonikus TS020-at. A Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa által vezetett 8-as GR010 HYBRID a csapat jelenlegi győzni akarását szimbolizálja. Matt fekete karosszériája a GR logó köré épül, amely a csapat „Hate to lose” (Utálok veszíteni) szellemiségét és a „Prototype” koncepciót tükrözi, amelynek célja a motorsportból származó autók folyamatos fejlesztése és tökéletesítése.

GR LH2 Racing Concept alapadatok

Hajtáslánc Hidrogénnel működő belső égésű motor + hibrid rendszer
Hidrogén típusa Folyékony
Adatok Hosszúság 5100 mm
Szélesség 2050 mm