2000GT
A TOYOTA SPORTKOCSIK TÖRTÉNETE (2. RÉSZ)
Japán első szupersportkocsija
Az új Toyota Gran Turismo modell ötlete az 1964-es Forma 1-es Japán Nagydíj után merült fel. A terv megvalósításban a Yamaha Motor Co. is közreműködött, a projektet Shoichi Saito vezette. Egyszerű és egyértelmű utasítást kapott: 'Tegyen meg mindent, hogy a 2000GT ne csak az egyik legjobb, hanem kifejezetten a világ legkiválóbb autója legyen.’ Egy évvel később Saito álma valóra vált, amikor a 280 A1 nevű prototípust leleplezték az 1965-ös Tokiói Autószalonon.
Gömbölyded kólásüveg-vonalú és plexiborítású lámpái miatt a 2000GT még ma, jó fél évszázaddal később is azonnal felismerhető. A hosszú, lendületes géptető alatt nemcsak a világszínvonalú motor búvik meg, hanem a fényszórók is, amelyek csak akkor emelkednek ki, ha használják őket, egyébként finoman belesimulnak a karosszériába, ezzel is csökkentve a légellenállást.
A teljesítménye világszínvonalú volt: a 2000GT-t 150 lóerős soros, hathengeres motor gyorsította akár 220 km/órás sebességre, ami nemcsak az autórajongókra, hanem az autóversenyzőkre is nagy hatással volt. Az autó számos sebességrekord mellett három világrekordot is felállított, valamint további 13 nemzetközi rekordot is begyűjtött, és nagy sikereket ért el amerikai és japán versenyeken, különösen az 1967-es 24 órás Fuji futamon.
Néhány röpke évvel és 337 példánnyal később, 1970-ben az utolsó 2000GT is kigördült a gyárkapun. Ám a márka legújabb kupéi - például a Supra vagy a GT86 - még ma is karakteresen tükrözik a 2000GT formatervét, ami jól mutatja, hogy ez az autó milyen fontos szerepet játszott a Toyota történetében.