Ugrás a fő tartalomra (Press Enter)
Gyors linkek
2025. július 21.

A múlt hétvégén megrendezett Észt Rallyn a Toyota megszerezte 100. rally-világbajnoki győzelmét

Oliver Solberg szenzációs diadalt aratott debütáns versenyén a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team színeiben az Észt Rallyn, megszerezve ezzel saját maga első Rally1-es, valamint a TOYOTA 100. győzelmét a FIA Rally Világbajnokság történetében.
A Toyota Gazoo Racing elkötelezettségének részeként – hogy fiatal tehetségeknek nyisson utat a rallysport csúcsára – Solberg lehetőséget kapott, hogy részt vegyen az észtországi gyors murvás versenyen, miután kiváló eredményeket ért el a GR Yaris Rally2 autóval a WRC2 kategóriában, ahol jelenleg a bajnokság élén áll. 2022 óta most először állt rajthoz a legmagasabb kategóriában, ráadásul előtte is összesen csak 13 fordulóban versenyzett Rally1-es autóban ülve. A 23 éves svéd pilóta és brit navigátora, Elliott Edmondson a múlt héten Finnországban két napos tesztelésen vett részt, hogy megismerkedjen a GR YARIS Rally1-gyel, és péntek reggel az első gyors erdei szakaszon azonnal otthon érezte magát az autóban, ahol karrierjük első szakaszgyőzelmét aratták, és rögtön magukhoz is ragadták a vezetést. A pénteki további két szakaszgyőzelme után Solberg 12,4 másodperces előnnyel indult szombaton, amikor – annak ellenére, hogy addigra csökkent a WRC legjobb pilótáival szemben fennálló előnye a rajtpozíció tekintetében – további négy etapot nyert, és 21,1 másodperces előnyre tett szert a helyi hős, Ott Tänak (Hyundai) előtt. Vasárnap Solberg nem hagyta magát megfélemlíteni sem a fennálló helyzet, sem az eső miatt, és az első két szakaszon újabb két szakaszgyőzelmet aratott – így a hétvégén összesen kilencet szerzett –, majd a rallyt záró Power Stage-en elért harmadik legjobb idővel ő és Edmondson 25,2 másodperces előnnyel biztosította magának az egyik legemlékezetesebb győzelmet, amit évek óta láthattunk. Solberg eddigi legjobb eredménye a negyedik hely volt, amikor először versenyzett Rally1 géppel. Apja, Petter (aki a 2003-as világbajnok volt egy Subaru volánjánál) nyomdokaiba lépett, és a WRC harmadik legfiatalabb győztese lett, csapattársa, Kalle Rovanperä és csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala mögött. Emellett ő a 16. pilóta, aki Toyota autóval nyert, győzelmével pedig a japán gyártó századik diadalát szerezte meg, mióta Walter Boyce a WRC első szezonjában 1973-ban megnyerte a Press-on-Regardless Rallyt az Egyesült Államokban.
Rovanperä nem tudta megismételni azt a formáját, amely az elmúlt három WRC-versenyen Észtországban a győzelemhez vezette, de megnyerte a Power Stage-et, és Solberg mögött második lett a szupervasárnapi versenyen navigátorával, Jonne Halttunennel, és így értékes extra pontokat szerezett a negyedik hely mellett. Elfyn Evans, akinek ismét az első helyről kellett rajtolnia és így pénteken a laza kavicsos szakaszokat kellett megtisztítania, szintén erős utolsó napot zárt navigátorával, Scott Martinnal, összetettben a hatodik, a szupervasárnapi versenyen a negyedik, a Power Stage-en pedig az ötödik helyet szerezte meg, így csak egy ponttal marad el a bajnokság első helyétől. A TGR-WRT továbbra is 52 ponttal vezeti a gyártók ranglistáját.
Takamoto Katsuta és Aaron Johnston az utolsó előtti szakaszig Evans előtt haladtak, de végül mechanikai probléma miatt ki kellett állniuk az utolsó szakasz előtt. Sami Pajari és Marko Salminen a TGR-WRT2-vel a hetedik helyen végeztek, miután péntek délben megoldották a korai mechanikai problémát, és felépítették magukat és a tempójukat a gyors utakon. Solberg távollétében a WRC2 kategóriában ezen a hétvégén két másik GR Yaris Rally2 pilóta végzett a dobogón: az észt Georg Linnamäe (RedGrey) hazai pályán szerezte meg a második helyet, míg a finn Roope Korhonen (Rautio Motorsport) a harmadik lett.

Akio Toyoda (a TGR-WRT elnöke)

„Oliver, Elliott, gratulálok a győzelmetekhez! Három évvel ezelőtt Belgiumban találkoztam Oliverrel, aki Hyundai versenyruhában állt a dobogón. Amikor kiszállt az i20-ból, meglátta a legendás Juha Kankkunent. Elszántan akart egy fotót készíteni a legendával, ezért odaadta nekem a mobiltelefonját, és megkért, hogy készítsek egy fotót. Lehajoltam, és lefényképeztem őt és Juhát. Utána az apja megköszönte nekem, de azt hiszem, tőle csak egy félénk mosolyt kaptam... Még megvan a videó arról a pillanatról, amit feltöltök a hivatalos Instagram-oldalamra. Oliver mai győzelmét három évvel ezelőtti „köszönömnek” tekintem. Ha legközelebb nyer, miközben ott vagyok, odarohanok hozzá, remélem, hogy készít velem egy fotót, és ha Juha is ott van, megkérem, hogy készítse el a fotót! A csapattól hallottam, hogy Juha különböző tanácsokat adott Olivernek, mivel ez volt az első alkalom, hogy a GR YARIS Rally1-gyel versenyzett. Nagyon hálás vagyok Juhának. Hiszem, hogy ismét készítenek egy szép fotót együtt, ezúttal Oliverrel a TOYOTA GAZOO Racing overalljában. A következő rally a hazai rallynk. A legjobb teljesítményt fogjuk nyújtani a jyväskyläi embereknek, akik mindig támogatnak minket. Számítok a csapat minden tagjára!”

Juha Kankkunen (csapatfőnök-helyettes)

„Oliver számára ez egy hihetetlen hétvége volt. Azt hiszem, én idegesebb voltam, mint ő a volán mögött. Nagyon tiszta vezetést mutatott be néhány nagyon tapasztalt versenyző ellen. Bárki érezne némi nyomást, ha ilyen versenyzők nyomulnak mögötte, de ő nagyon jól kezelte a helyzetet. Öröm volt számunkra, hogy megadhattuk neki ezt a lehetőséget, és láthattuk, hogy milyen jól használja ki, és hogy ez a Toyota 100. győzelme is lett. Az is jó volt, hogy Kalle megnyerte a Power Stage-et ma, és most a Finn Rallyra koncentrálunk, és tovább dolgozunk, hogy ott is erősek legyünk, hiszen az a hazai rallynk.”

Elfyn Evans (a 33-as számú autó pilótája)

„Nehéz hétvége volt. Természetesen a rajtpozíciónk kissé hátráltatott minket pénteken, de szerintem nem volt meg a sebességünk ahhoz, hogy úgy küzdjünk, ahogy szerettünk volna. Ma mindent megtettünk, és szereztünk néhány extra pontot, de a hétvége végén nem lehetünk túl elégedettek. Mint mindig, most is alig várom a Finn Rallyt, és továbbra is együtt fogunk dolgozni a csapattal, hogy ott egy kicsit gyorsabbak legyünk.”

Kalle Rovanperä (a 69-es számú autó pilótája)

„A hétvégén folyamatosan nyomtuk, és mindent megpróbáltunk, és legalább a Power Stage-en teljes pontszámot szereztünk. Összességében azonban egyértelmű, hogy jelenleg nem rendelkezem a kívánt sebességgel a kavicsos pályán az idei csomaggal. Nincs mentség, és továbbra is együtt fogunk dolgozni a csapattal, nyomni fogunk, és megpróbálunk nagyobb tempót találni a Finn Rallyra, amelyet minden évben alig várunk.”

Takamoto Katsuta (a 18-as számú autó pilótája)

„Tegnap óta dolgoztunk az autón, de sajnos ma romlott a helyzet, ezért úgy döntöttünk, hogy a Power Stage előtt kiszállunk. Teljesítményünk nem volt olyan rossz, de egy ilyen gyors versenyen ez nem volt elég ahhoz, hogy az élmezőnyben maradhassunk. Tovább fogunk dolgozni, hogy a Finn Rallyra előrelépjünk, ami fontos nekem és a csapatnak is.”

Sami Pajari (az 5-ös számú autó pilótája)

„Nehéz rally volt. A jó eredményre való esélyeink pénteken, az első erdei szakaszon elszálltak, de legalább a csapat megoldotta a problémát, és utána élvezni tudtam a versenyt, és jó időket futottam. Az utolsó két napon a rajtpozíció nehéz volt, így inkább a tanulás és a tapasztalatszerzés volt a cél, ami továbbra is az idei év fő célja. Az érzés elég jó volt, és alig várom, hogy újra indulhassak a Finn Rallyn.”

Oliver Solberg (a 99-es számú autó pilótája)

„Ez volt a legcsodálatosabb hétvége. Annyira boldog vagyok, miután ennyi éven át álmodtam erről a pillanatról és dolgoztam érte. Nagyon köszönöm a Toyotának, hogy megadta nekem ezt a lehetőséget, hogy bizonyíthassak és élvezhessem ezt a csodálatos autót. Köszönöm a tesztcsapatnak, hogy segített nekem olyan kényelmesen érezni magam. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer Juhával ünnepelhetek a dobogón, aki gyerekkorom óta a hősöm, és akire apámmal együtt felnéztem. Most, ezen a hétvégén nagyon sokat segített, megnyugtatott és megmondta, mit kell tennem. Soha nem éreztem még ilyen jól magam, köszönöm!”

Észt Rally végeredmény

1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR YARIS Rally1) 2 ó 36 p 35,1 mp
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25,2 mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48,3 másodperc
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +55,6 mp
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1 p 3,0 mp
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1 p 43,4 mp
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2 p 55,6 mp
8. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3 p 36,0 mp
9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5 p 29,8 mp
10. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5 p 57,5 mp
Kiesett Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1)

2025 FIA Rally Világbajnokság egyéni állás a 8. forduló után

1. Ott Tänak 162 pont
2. Elfyn Evans 161
3. Sébastien Ogier 141
4. Kalle Rovanperä 138

5. Thierry Neuville 114
6. Adrien Fourmaux 71
7. Takamoto Katsuta 63
8. Oliver Solberg 52
9. Sami Pajari 38

10. Grégoire Munster

2025 FIA Rally Világbajnokság gyártói állása a 8. forduló után

1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 399 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 347
3. M-Sport Ford World Rally Team 111
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 68

Mi következik?

A Finn Rally (július 31–augusztus 3.) a naptár leggyorsabb fordulója, amely sima, sok ugratóval tarkított murvás utakon zajlik. Ez egyben a TGR-WRT hazai rallyja is, amelynek székhelye a jyväskyläi szervizpark közelében található.