Energiatárolóként hasznosítja a használt akkumulátorokat a Toyota
A Toyota és a JERA közösen építette meg és üzemelteti a világ első nagykapacitású sweep energiatároló rendszerét. Az újdonság a villamosított járművekből (HEV, PHEV, BEV, FCEV) visszanyert akkumulátorok felhasználásával épütl és rácsatlakozik a fogyasztói elektromos hálózatra, a működését pedig már tavaly év végén megkezdte.
A jövőben a tárolóakkumulátorok iránti kereslet várhatóan növekedni fog, mivel a megújuló energiaforrások kiterjesztésekor ezek a kínálat stabilizáló eszközeivé válnak a széndioxid-kibocsátás csökkentése felé vezető úton, ami a karbonsemlegesség elérésének elengedhetetlen része. Ugyanakkor az akkumulátor alapanyagok – köztük a kobalt és a lítium – korlátozott elérhetősége azt jelenti, hogy folyamatosan szükség van környezettudatos kezdeményezésekre, mint például a elektrifikált járművek használt akkumulátorainak visszanyerésére, hogy hatékony módon, tárolóakkumulátorként használják őket.
Válaszul a JERA és a Toyota 2018-ban megbeszéléseket kezdett az akkumulátor-újrafelhasználási technológiáinak kidolgozásáról, amelyek végül elvezettek ehhez a nagy kapacitású, hálózatra kapcsolt sweep energiatároló rendszerhez.
A Toyota új tárolórendszerét a sweep nevű funkcióval látták el, amely lehetővé teszi a jelentős teljesítmény- és kapacitáskülönbséggel rendelkező, újrahasznosított járműakkumulátorok teljes mértékű kihasználását, függetlenül azok degradálódásától. A Toyota Central R&D Labs, Inc. által kifejlesztett sweep funkció egy olyan eszközt jelent, amely képes egy mikroszekundum alatt szabadon szabályozni az energiakisülést az elektromos áram áramlásának be- és kikapcsolásával (megkerülve) a sorba kapcsolt akkumulátorokon keresztül.
Ezenkívül a sweep funkció lehetővé teszi az akkumulátorok közvetlen váltakozó áramú kimenetét is, míg a fedélzeti inverterek újrafelhasználása szükségtelenné teszi a teljesítménykondicionálót (PCS). Ez hozzájárul a költségek csökkentéséhez, és segít elkerülni az áramveszteséget, amikor a hatékony energiafelhasználás javítása érdekében váltóáramról egyenáramra alakítanak át PCS-sel. A projekt tervei között szerepel, hogy a hálózati tároló akkumulátorok újratöltési és kisütési műveleteihez a JERA Yokkaichi hőerőművében lévő létesítményből a Chubu Electric Power Grid áramelosztó rendszeréhez csatlakozik a rendszer. A JERA és a Toyota a 2020-as évek közepén hozzávetőleg 100.000 kWh elektromos áram hálózatba táplálását tűzte ki célul, ezáltal nemcsak az energiatároló rendszer összköltségét csökkentik, hanem hozzájárulnak a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez is.
Ezenkívül a JERA alacsony környezeti hatású eljárást fejleszt ki az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorainak újrahasznosítására, amelyet a Toyota támogatni szeretne az akkumulátor-újrahasznosítási kezdeményezései során felhalmozott szakértelem és tudás felhasználásával.
A használt akkumulátorok összegyűjtésével és az erőforrások újrafelhasználásával mindkét vállalat felgyorsítja az erőforrásokat újrahasznosító társadalom kialakítására irányuló erőfeszítéseit. A JERA és a Sumitomo Chemical demonstrációs projektet indít az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorainak alacsony környezeti hatású újrahasznosítási folyamatának kidolgozására.
A JERA továbbra is proaktívan dolgozik nemcsak az energiaiparon belül, hanem a vezető japán és tengerentúli vállalatokkal is, hogy olyan technológiákat fejlesszen ki, mint például az akkumulátortároló rendszerek és szolgáltatások, amelyek hozzájárulnak az optimális energiafelhasználáshoz egy karbonmentesített és erőforrás-újrahasznosító társadalom megvalósítása érdekében.