Robbanásszerűen nő a Toyota hibrid piac

Magyarországon

2017-03-03

Három év alatt megnégyszereződött a környezetbarát hibrid autók értékesítése Magyarországon: míg 2014-ben még csupán 537 hibrid gépjármű talált gazdára hazánkban, 2016-ban 2072 Toyota és Lexus Hybrid talált gazdára, és hasonló ívű növekedés prognosztizálható. A húzó márkának a hibrid piacon egyébiránt egyértelműen a technológiát pont idén 20 éve kifejlesztő Toyota, és prémium márkája, a Lexus bizonyult: a tavaly Magyarországon eladott hibrid autók 82,2%-át ez a két márka tette ki.

2014-ben még csupán 537, a következő évben már 847 új környezetbarát hibrid autót értékesítettek a Magyarországon, míg 2016-ra exponenciális növekedéssel elérte a 2072-őt az idehaza eladott új hibridek száma. A teljes piachoz mérten egyelőre még mindig csak kis szeletet hasít ki a városi közlekedés során a környezeti terhelést drasztikusan csökkentő, és nem utolsósorban látványos üzemanyag megtakarítást lehetővé tévő technológia, hiszen tavaly még csupán 2,1%-ot hasítottak ki a hibrid eladások a hazai piacból, a fejlődés íve és dinamikája azonban mindenképpen ígéretes.

A technológiát éppen idén 20 éve kifejlesztő, és a hibrid eladásokat világszinten és hazánkban azóta is vezető Toyota hazai személyautó értékesítéseiből ugyanakkor 20,4%-ot, míg a gyártó prémium márkája, a Lexus értékesítéseiből 95,7%-ot tettek ki a hibrid értékesítések tavaly Magyarországon.

Ez természetesen nem véletlen: a világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójaként számon tartott Toyota világszintű hibrid értékesítései nemrégiben haladták meg a 10 milliót a technológia bemutatása óta, és egyetlen gyártó sem forgalmaz annyi hibrid modellt mint a Toyota és a Lexus: szám szerint 33-at világszerte. Hazánkban ebből egyébiránt 16 elérhető, a városi kisautó Toyota Yaristól Hybridtől a trendi, kategóriateremtő új kupé-crossover Toyota C-HR-en át prémium sportautók csúcsát jelentő, hamarosan a kereskedésekbe érkező Lexus LC500h-ig.

Ennek köszönhetően a legnagyobb magyarországi hibrid autó forgalmazó a Toyota (1241 darabbal tavaly a hibrid piac 59,9%-át tette ki) és a Lexus (462 darabbal a hibrid piac 22,3%-át vitte el 2016-ban), amivel a két márka együtt 1703 darabos értékesítéssel 82,2%-os részesedést szerzett a hibrid piacon a tavalyi évben.

/

A magyarországi újautó piac TOP3 hibrid modellje a Toyota Auris (458 db, 22,1%-os részesedés), a Toyota Yaris (346 db, 16,7%-os részesedés) és a Toyota RAV4 (325 db, 15,7%-os részesedés) volt 2016-ban. Utóbbi várhatóan idén még előbb végez a gyártáskapacitás piaci igényekhez történt igazítását követően, illetve új, és várhatóan vezető szereplő lesz a vadonatúj Toyota C-HR is. A vezető prémium gyártó a hibrid piacon a Lexus: az NX (203 db, 9,8%-os részesedés) és az RX (177 db 8,5%-os részesedés) révén.

/

Jellemző adat, hogy bár elektromos autók értékesítése is szépen nőtt az elmúlt három évben (a 2014-es 21 darabról 163 darabra 2016-ra), jelenlétük még mindig marginálisnak tekinthető, és igazi áttörés az elkövetkező pár évben sem várható ezen a területen. Izgalmas fejlemény ugyanakkor a plug-in hibridek (PHV) értékesítésének - nem utolsó sorban a zöld rendszámnak köszönhető - növekvő részaránya a hibrid piacon belül: ez 2014-ben még csak 2%, 2016-ban már 14,9% volt, abszolút értékben pedig 28-szoros volt a növekedés, hisz 2014-ben 11, 2015-ben 87, 2016-ban 309 darab plug-in hibrid autó talált gazdára összesen idehaza.

A Plug-in hibrid technológiát is jegyző Toyota természetesen e tekintetben is résen van: várhatóan áprilisban érkezik a hazai márkakereskedésekben a vadonatúj Toyota Prius Plug-in Hybrid, ami kimagasló ár-érték arányával szép szeletet hasíthat majd ki a szegmensből.

Jóllehet a zöld rendszám odaítélésének újraszabályozása várható, hogy kiszűrésre kerüljenek a nagy fogyasztású és károsanyag-kibocsátású ám plug-in hibrid technológiával működő modellek, az új Prius Plug-in Hybrid mindössze 1 literes kombinált fogyasztásával, 22 gramm/100 km-es rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátásával, és 50 kilométeres (napelemes tetővel 55 km) tisztán elektromos hatótávjával minden várhatóan továbbra is jogosult lesz rá, ami egyebek mellett ingyenes parkolást, a regisztrációs adó, a forgalomba helyezési illeték és a cégautó adó megspórolását jelenti majd tulajdonosa számára.

A következő évek slágere ugyanakkor várhatóan továbbra is a full hibrid meghajtás lesz, amiben, bár egyre több versenytárs jelentkezik hibrid meghatású modellekkel, a Toyota és a Lexus verhetetlennek tűnik. A japán gyártó hibrid dominanciája egyébiránt a használt autó piacon is megjelenik: csak tavaly 816 Toyota Prius (köztük 115 darab korábbi generációs Prius Plug-in Hybrid érkezett használtan hazánkba



„A Toyota és a Lexus a piac legszélesebb hibrid portfólióját kínálja, ami számottevő versenyelőnyt jelent számunkra azon a piacon, ahol a magán és vállalati ügyfelek egyaránt egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra és az üzemben tartási, így az üzemanyag és szervizköltségekre.” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.



„Üdvözöljük ugyanakkor, hogy versenytársaink is megjelentek hibrid modelljeikkel a magyarországi piacon – amelyek közül nem egy a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi hibrid technológiát használja – hiszen közös cél az, hogy a teljes újautó értékesítésből mind nagyobbra növeljük a környezetbarát hibrid eladások arányát.

A Toyota elkötelezte magát, hogy 2020-ra teljes világszintű értékesítésének mintegy 50%-át tegyék ki a hibrid meghajtású autók, amely célt néhány modellünk, így a hihetetlenül népszerű RAV4, illetve vadonatúj, a piaci status quo-t teljesen felkavaró C-HR kupé crossoverünk már most meghaladja: előbbi esetén 55%, utóbbi esetén 75% körül alakul a hibrid értékesítések aránya. Ennél is látványosabb az eredmény Lexus márkánk esetén, ahol a teljes portfólióra vetítve ez az arány már ma meghaladja a 95%-ot.” – teszi hozzá Varga Zsombor.

Tudjon meg többet

Az Ön cookie-beállításai

Honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Ha ez Önnek megfelel, kérjük változatlanul használja tovább honlapunkat, vagy ide kattintva nézzen utána, hogyan tudja módosítani cookie-beállításait.

Kérjük, a megfelelő jelölőnégyzet kiválasztásával jelezze, amennyiben ehhez hozzájárul, vagy a kiválasztás visszavonásával jelezze, amennyiben nem járul hozzá:

Erősíti a Toyota honlap biztonságát, és biztosítja az Ön számára a honlap alapszolgáltatásait.

Az általunk nyújtott szolgáltatásokat javítja, azok általános teljesítményének elemzésével, felmérésével és folyamatos ellenőrzésével.

Emlékszik az Ön belépési adataira, és bizonyos választások megjegyzésével javítja az Ön felhasználói élményét.

Lehetővé teszi a teljes élményt, rögzíti az Ön által meglátogatott oldalakat, vagy az Ön tartózkodási helyéhez közeli szolgáltatásokat kínál. Ezek folytán Ön célzott hirdetéseket láthat a Toyota honlapján és az azon kívül meglátogatott egyéb webhelyeken is.