Akciók Tesztvezetés Márkakereskedő keresése Állítsa össze a saját autóját!

A Land Cruiser története

Minden idők legkeményebb terepjárója

Vajon mi lenne az az egyetlen szó, amivel leginkább jellemezhetnénk egy autót, ami világszerte legendává vált? Kitartó? Szívós? Megbízható? Megtörhetetlen? A Land Cruiser mindez együttvéve, sőt jóval több is - és még ezek a szavak sem fejezik ki tökéletesen azt, ahogyan ez az autó az elmúlt hat évtized során új mércét állított a kérlelhetetlen minőség tekintetében. A Land Cruisert arra tervezték, hogy a világ legkeményebb próbatételeit is kiállja.

A rettenthetetlen katonákhoz hasonlóan a Land Cruiser is a háború kíméletlen világában született. Amikor Észak-Korea 1950-ben betört Dél-Koreába, az ENSZ és az USA katonai segítséget nyújtott a déli államnak, amihez az akkor amerikai megszállás alatt álló Japánt használták ellátó bázisként.

Nem sokkal ezután a japán autógyárak megbízást kaptak, hogy készítsenek egy kompakt, négykerékhajtású járművet az amerikai hadsereg számára. A Toyota már a '40-es években is sok teherautót gyártott a japán hadseregnek, így nagy tapasztalatokkal rendelkezett e téren; nem csoda hát, hogy a vállalat gyorsan reagált a felhívásra, és jelentős megrendeléseket kapott a szövetségi haderőktől.

Az eredeti

1951 januárjára, alig öt hónappal a tervezési munkák megkezdése után a Toyota elkészítette első prototípusát. A meglévő Toyota-szerkezetek felhasználásával megalkotott prototípus az egytonnás Type SB teherautó alvázára épült, és a Type B 3,4 literes benzinmotor hajtotta. Mivel az amerikai csapatok közt akkoriban igen népszerű volt a Willys Jeep, a Toyota a Jeep BJ nevet adta új autójának (A B a Type B motor nevéből származott, a J pedig a Jeep 4x4 kezdőbetűje volt).

/

Még ugyanabban évben, egészen pontosan júniusban Ichiro Taiara letesztelte az autót (a Nemzeti Rendőrség tisztjeinek felügyeletével), és a BJ meg sem állt a Fuji hegy 6. bázisállomásáig - pedig ezt az utat egészen addig csak lóháton tudták megtenni, autóval soha! A teszt fényesen bizonyította a BJ képességeit, és az autó már 1951 augusztusában megjelent a japán rendőrség járőrkocsi-állományában.

További két évbe telt, amíg teljes kapacitással megkezdődhetett a BJ sorozatgyártása, ám már addig is számos megrendelés érkezett a különféle hatóságoktól és energiaszolgáltató vállalatoktól. A gyártás első teljes éve után, 1954-ben a Willis Company jogi keresetet nyújtott be a márkanév bitorlása miatt, ezért a BJ-t átnevezték. Így született meg a Toyota Land Cruiser név, ami találóan fejezi ki e terepjáró képességeit és szellemiségét.

Némi finomítás

Az első prototípus megjelenése után négy évvel, 1955 novemberében mutatkozott be a második Land Cruiser, a 20-as modellsorozat. Az autó kívülről nem sokat változott, de a lemezek alatt annál inkább: a célszerű harci jármű kényelmes, hétköznapi autóvá vált.

Bár a 20-as sorozat le sem tagadhatta volna BJ-származását, a karosszéria vonalvezetése mégis lágyabb lett, s a beépített fényszórók mellett a tágasabb kabin is nagy előrelépést jelentett. Az autó rugózását kényelmesebbé varázsolták az ütődéseket elnyelő új első és hátsó laprugók, s az utastérbe jutó rezgéseket jelentősen csökkentették a futómű gumiperselyei.

/

A korábbinál is rövidebbre szabott tengelytávolság kiváló manőverező képességet biztosított, ám készült egy hosszabb tengelytávú, nagyobb rakterű változat is, amire a többüléses kabintól kezdve a pickup-karosszériáig többféle felépítményt kérhettek a vásárlók.

A gépháztető alatt az új F-sorozatú öntöttvas motorblokk lapult, ami 23 százalékkal több teljesítményt kínált, mint a kifutó modell. A B-sorozatú erőforrás (aminek fejlesztése még 1948-ben kezdődött) egészen 1992-es kivezetéséig szolgált a Toyotákban, ami hihetetlen mérnöki teljesítménynek számít; minden motorunk közül ez a szerkezet maradt legtovább használatban.

A világ minden tájáról érkező katonai megrendeléseknek köszönhetően rengeteg ember számára a 20-as sorozat volt az első Toyota, amivel találkoztak. A Land Cruiser káprázatos sikertörténetet írt: 1957-ben ez a kemény 4x4-es tette ki a teljes japán autóexport 32,8 százalékát.

/
/
Az élet 'Negyvennél' kezdődik

A harmadik generációs modell, a 40-es sorozat 1960-ban jelent meg a piacon. Ez a legendássá vált terepjáró 24 éven át gázolt át a folyómedreken és mászott meg sziklás hegyeket, kiérdemelve, hogy népes rajongótábora világszerte csak így emlegesse: "a Negyvenes".

Népszerűsége még a 20-as sorozatét is túlszárnyalta. A Toyota mérnökeinek legfontosabb célja az volt, hogy a Negyvenesben megőrizzék elődje legfontosabb értékeit, ugyanakkor minden szempontból modernebbé és kifinomultabbá tegyék az autót.

/
/

Akárcsak az előző modellváltás idején, a jármű külseje most is csak kis mértékben változott. A kerékjárati íveket szögletesebbre formálták, az irányjelzők pedig az első sárvédőre kerültek, ám a leglátványosabb változást a fényszórókat és a hűtőrácsot keretbe foglaló, rombusz alakú orrkialakítás jelentette.

Ennél is komolyabb újdonság volt azonban, hogy a vásárlók háromféle differenciálmű-áttétel (Full, Economy és Moderate) közül választhattak, attól függően, hogy milyen terepen használták az autót. A háromfokozatú manuális sebességváltó mellett egy terepváltó osztómű is rendelkezésre állt, így a vezető hat előremeneti fokozattal rendelkezett: hárommal a közútra, és hárommal az off-road használathoz.

/

A kombikarosszéria iránti fokozódó kereslet miatt született meg 1967-ben a hosszabb (2.700 mm-es) tengelytávolságú, friss stílust és személyautós komfortot kínáló FJ55 változat.

A tágas csomagtér mellett az autó egyedülálló tulajdonsága volt, hogy a csomagtérajtót lefelé nyíló hátfalként is meg lehetett rendelni (ezt akkor lehetett lenyitni, ha a hátsó szélvédőt leeresztették), illetve két oldalra nyíló változatban is - így mindenki megtalálta a neki leginkább megfelelő megoldást.

/

Az 55-ös modellt 1980-ban váltotta fel a nagyobb és tágasabb 60-as sorozat. Ekkorra már komoly harc dúlt a terepjárók szegmensében, ezért a mérnökök leginkább azokra a fejlesztésekre összpontosítottak, amelyek révén a rugózást kényelmesebbé tehették, amellett pedig - hogy az utasteret pedig még inkább luxusszínvonalúvá alakítsák - a kabin belső elemeit lágy tapintású anyagokkal burkolták, és az első üléspad helyére különálló ülések kerültek.

/
Új kor

A jobbára változatlan 40-es sorozat 24 hihetetlenül sikeres éve után (sőt 29, ha az eredeti 20-as sorozat idejét is hozzászámítjuk), 1984-ben jelent meg az az új Land Cruiser - a 70-es sorozat -, ami már készen állt a modern világ kihívásaira.

A mérnökök ráéreztek arra, hogy az új modell megalkotását teljesen tiszta lappal kell kezdeni, ha olyan autót akarnak építeni, ami eredményesen helytáll az egyre zsúfoltabb piacon, és tökéletesen megfelel az új kor igényeinek.

/
/

A vállalat úgy döntött, hogy az új Land Cruiser két változatban készül majd. A Heavy Duty kivitel egy robusztus munkagép volt azok számára, akik a komforttal szemben az erőt részesítették előnyben, a Light Duty változat pedig azokat a vásárlókat vonzotta, akik teljes kényelemben, nagy távolságokra akartak utazni barátaikkal és családjukkal.

A Heavy Duty modellen is első pillantásra látszott ugyan, hogy Land Cruiser, de ez a verzió karakteresebb, erősebb acélkarosszériával és szögletes szélvédővel készült, és az ötféle tengelytávolság mellett a motorok széles választékát kínálta.

/

A felületes szemlélő számára a Light Duty változat sem tűnhetett túlságosan másnak, pedig lekerekített kerékjárat-szélesítései, hűtőrácsa és lökhárítója némiképp kifinomultabbá varázsolták a megjelenését. Az autó háromféle tengelytávolsággal volt kapható, motorválasztékában pedig kizárólag négyhengeres blokkok szerepeltek.

1990-ben a Mitsubishi Shogun már erős konkurenciát jelentett, ezért a Light Duty modellt a Toyota egyértelműen elkülönítette erősebb testvérétől, és új identitással ruházta fel: így született meg a Land Cruiser Prado. Az autó gyártása egészen addig folytatódott, amíg meg nem jelent új változata, a 90-es sorozat. Mindeközben a 70-es (Heavy Duty) sorozat változatlan formában maradt a piacon egészen 2007-ig, vagyis 23 dicsőséges évet élt meg azóta, hogy első példánya legördült a szerelőszalagról.

Se szeri, se száma a legendás utazásoknak, amelyeknek főszereplője a Land Cruiser. Az egyik ilyen sztori Paul és Brigitta Bohlen Jüni útjáról szól; a házaspár egy 70-es sorozatú terepjáróval vágott neki a Föld megkerülésének, s végül 63 országon átvágva összesen 280.000 kilométert autóztak.

/
A kulcsszó: kényelem

Az 1996-ban megjelent új 90-es sorozat már egy olyan vásárlóközönség számára készült, amely kifejezetten igényelte a 4x4-es hajtás nyújtotta szabadságot, ám a kényelemről és a vezetési élményről sem akart lemondani.

Az autó külső megjelenése is ezt sugallta: merészen emelkedő övvonalával, nagyméretű műanyag lökhárítóival és három- illetve ötajtós karosszériáival a Land Cruiser megőrizte kemény terepjárós jellegét, ugyanakkor divatosabb és modernebb látványt nyújtott.

/

Az új fogasléces kormányműnek köszönhetően a 90-es sorozatot ugyanolyan könnyű volt irányítani, mint egy személyautót, az új, független első felfüggesztéssel pedig az autó még a gyakorlatlan vezetők számára is könnyen uralható volt, miközben megőrizte kivételes terepképességeit.

Bár a kombikarosszériás vagy inkább szabadidő-autó (SUV) jellegű modellváltozat már 1967-ben megszületett az 50-es sorozattal, majd pedig folyamatosan fejlődött a 60-as és 80-as sorozatokkal, 1998-ban érkezett el az idő, hogy a Toyota bemutassa a Land Cruiser család addigi legfejlettebb tagját, a 100-as sorozatot.

Az új autó sosem látott luxust kínált: modern négykerékhajtást, lehengerlő teljesítményt, a legmodernebb aktív futóművet, valamint fával és bőrrel borított tágas, biztonságos utasteret. Tökéletes választás azok számára, akik egy nagylimuzin kényelmét keresik, de szeretnek magasan ülni, hiszen a Land Cruiser 100 komfortos vezetőüléséből tökéletes kilátás nyílik az útra.

/
Új évszázadba lépett

Viszonylag rövid - csupán hat éves -, ám annál eredményesebb pályafutása során több mint 760.000 darab kelt el a 90-es sorozatból, majd 2002-ben a Toyota új modellel nyitotta meg a XXI. századot, bemutatva a 120-as sorozatot.

A Párizsi Autószalon reflektorfényében debütáló új Land Cruiser rengeteg modern technológiát kínált. Ebben az autóban mutatkozott be a világ első elektronikus hegymeneti elindulássegítő rendszere (ami maximális tapadást nyújt az emelkedőkön) és a lejtmeneti vezérlés (aminek segítségével a vezető a meredek lejtőkön is magabiztosan uralhatja járművét). A megújult terepjáró merevebb szerkezete kiváló irányíthatóságot, menetstabilitást és zajmentességet garantált, s a gyáron belül csak Új Hagyományos 4x4-esként emlegetett Land Cruiser bármilyen kihívásra készen állt.

A típus története során ez volt az első modell, aminek külső dizájnja nem Japánban, hanem a Toyota franciaországi ED2 formatervezési központjában született. Az új vonalvezetés továbbra is a Land Cruiser hosszú élettartamát és elpusztíthatatlanságát tükrözte, ám a karosszéria karcsúbb és divatosabb lett, miközben a függőleges rudakkal tagolt hűtőrács és a merész vonalú fényszórók letisztult, mégis erőteljes megjelenéssel ruházták fel az autót.

/

Miközben a külső a vásárlók által elvárt keménységet és robusztusságot sugallta, az utastérben lágy ívek várták az utasokat; jó példa erre az organikus formavilágú műszerfal, ami a klíma vezérlőpaneljétől és az audiorendszer képernyőjétől lendületes S-formában egyesült a középkonzollal.

2007-ben a nagyobb 100-as sorozatot felváltotta a hosszabb és szélesebb 200-as, aminek áttervezett alvázszerkezete még magasabb szintű komfortot, tartósságot és ütközésbiztonságot kínált. A világ első Kúszónyomaték Szabályozásával felszerelt 200-as sorozat automatikusan alacsony sebességet tartott a sziklás terepen és a mély homokon való átkeléshez.

/

A Land Cruiser 1979-ben állt először rajthoz a Dakar Rallyn (vagy ahogy akkor nevezték, a Párizs-Dakar Rallyn), ami a világ legkeményebb terepein állította komoly próbatétel elé az autókat és vezetőiket, s itt újra meg újra bebizonyosodott, micsoda bizalom övezi ezt az autót, hiszen a versenysorozaton több egyéni versenyző indult Toyota Pradossal, mint bármilyen más modellel.

/
A legújabb fejezet

Amikor a Land Cruiser eladásai átlépték a hatmilliós határt, elérkezett az idő, hogy a Toyota új erővel töltse fel a 120-as sorozatot, megőrizve ezzel piacvezető szerepét. Az új 150-es sorozat 2009-ben mutatkozott be, és a világ 178 piacán árusították. Micsoda változás ez a Land Cruiser első éveihez képest!

/

A dizájn átalakítását a francia ED2 vezényelte le, sikeresen emelve át jónéhány formai elemet a nem sokkal korábban bemutatott nagyobb testvér, a 200-as formavilágából. Az erőteljesebb megjelenésű autón először jelent meg a jobbra nyíló csomagtérajtó, amelynek szélvédője felfelé nyitható, így a csomagok az ajtó nyitása nélkül is elérhetők.

Az utastérben szögletesebb és robusztusabb dizájn váltotta fel az előző modellgeneráció íveit és domborulatait. A még jobb minőségérzetet sugalló, ugyanakkor funkcionális műszerfal mellett az Ütközés Előtti Biztonsági Rendszer is újdonságnak számított; ez a berendezés figyelmezteti az autóst a várható ütközésveszélyre, mielőtt fékezni kezd, hogy elkerülje a balesetet.

/
/

Közel 65 év és több mint 6,5 millió eladott példány után a Land Cruiser még mindig egy erőtől duzzadó típus. A szerény katonai járműből mára sokoldalú SUV vált, ami magabiztosan néz szembe bármilyen veszedelemmel, ami egy bevásárlóközpontban leselkedhet rá - közben pedig újabb évtizedet gyűr a kerekei alá, továbbra is megőrizve minden olyan tulajdonságát, amelyek híressé tették - és alighanem éppen ezért szeretik olyan sokan ezt az autót. Talán nem is olyan nehéz meglelni azt az egyetlen szót, ami mindezt tökéletesen kifejezi: minőség.

E-Jogi nyilatkozatunk

Honlapunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújthassunk Önnek.
ADATVÉDELMI SZABÁLYZAT