Minden, amit új hidrogénhajtású autónkról tudni kell

A Mirai japánul azt jelenti: "jövő", és már a névválasztás is jelzi, hogy ez az autó új korszakot nyit a gépkocsik világában.
 
A hidrogén segítségével elektromos áramot fejlesztő és kizárólag vizet kipufogó Mirai nemcsak a környezetbarát működésben jár élen, hanem mindent tud, ami egy új generációs autótól elvárható: jellegzetes dizájnja azonnal felismerhető, remek irányíthatósága (amit alacsony tömegközéppontja garantál) magával ragadó vezetési élményt kínál, elektromotorja pedig halkan, mégis erőteljesen gyorsít.

Technológiai forradalom

A Miraiban a Toyota Üzemanyagcella Rendszere működik, amely egyesíti az üzemanyagcellás és hybrid technológiák előnyeit; a Toyota új, saját fejlesztésű üzemanyagcella-kötegét (FC Stack) nagy nyomású hidrogéntartályok táplálják.

Hogyan működik?

A TFCS bármely belsőégésű motornál hatékonyabban hasznosítja az energiát, s az autó menet közben sem CO2-t, sem pedig egyéb káros anyagot nem bocsát ki. Az autó ugyanolyan kényelmesen használható, ahogyan azt már a benzinmotoros járművektől megszoktuk: hatótávolsága tekintélyes, hidrogéntartálya pedig körülbelül három perc alatt feltölthető.
 
A rendszer a Toyota által kifejlesztett részegységekből áll: ilyen például a Toyota Üzemanyagcella-Köteg, az üzemanyagcella feszültség-átalakítója és a nagy nyomású hidrogéntartályok.

/
Mekkora a teljesítménye?

Az új Toyota Üzemanyagcella-Köteg maximális teljesítménye 114 kW (155 LE), világelső teljesítménysűrűsége pedig 3,1 kW/l (vagyis 2,2-szer magasabb, mint az előző, limitált lízingkonstrukcióban kínált Toyota FCHV-adv modellé volt).
 
A Toyota Üzemanyagcella-Köteg által termelt elektromos áramot egy újonnan kifejlesztett, kompakt méretű, rendkívül hatékony és nagy kapacitású feszültség-átalakító konvertálja 650 voltra. A feszültség növelésével lehetővé vált az elektromotor méretének és az üzemanyagcellák számának csökkentése, aminek eredményeképpen a Toyota Üzemanyagcella Rendszer mérete kisebb, teljesítménye magasabb, rendszerköltsége pedig csekélyebb lett.

Kiemelkedő menetstabilitás és rendkívül halk működés

Az elektromotor hajtásáról a nagy teljesítményű Toyota Üzemanyagcella-Köteg és az akkumulátor optimális töltésvezérlése gondoskodik, így az autó minden sebességtartományban készségesen reagál a gázpedál parancsaira. A tekintélyes forgatónyomaték már a pedál első mozdulatára rendelkezésre áll, így az autó lendületesen és zökkenőmentesen gyorsul.

Mivel hajtás legfontosabb elemei, vagyis a Toyota Üzemanyagcella-Köteg és a nagy nyomású hidrogéntartályok a padló alatt kaptak helyet, a jármű tömegközéppontja alacsonyra került, az autó tömege pedig kiválóan oszlik meg az első és a hátsó tengelyen. Ennek köszönhetően kifejezetten jó az autó menetstabilitása és rugózási komfortja, s a vezetési élményt még élvezetesebbé varázsolja a rendkívül merev karosszéria, ami a hátsó futómű körül még külön merevítést is kapott.

A padló teljes alsó burkolata és az áramvonalas helyzetjelző lámpák egyaránt jó hatással vannak az autó irányíthatóságára és üzemanyag-fogyasztására. A hátsó lámpatestek oldalán elhelyezett apró légterelő lapok tovább javítják a Mirai egyenesfutását.

Az autó minden sebességtartományban rendkívül csendesen fut, ami több megoldás együttes hatásának köszönhető: az elektromotor halkan működik, a karosszéria minden egyes eleme szigetelt, emellett pedig a mérnökök gondosan megtervezték a karosszéria hangelnyelő és hangszigetelő anyagainak elhelyezését, a szélzaj mérséklésére pedig zajcsökkentő üvegből készült szélvédőt és oldalablakokat alkalmaztak.

A fékrásegítés révén hatékonyabban működik az energia-visszanyerő fékezés, ugyanakkor a fékteljesítmény is nő, amikor (például egy hosszú lejtőn) komolyabb fékhatásra van szükség.

A hidrogén-alapú jövő

A kőolaj-alapú üzemanyagok kiváltása egyre nyilvánvalóbb igénnyé válik - s mi a Toyotánál hiszünk abban, hogy a hidrogén jelenti a megoldást. Ez a világegyetem legnagyobb mennyiségben fellelhető eleme, hiszen a víztől kezdve a növényekig szinte bárhol, bármiben megtalálható. A hidrogén elegendő energiát kínál otthonaink és épületeink számára - akárcsak autóink hajtására.

Kémiai reakció

Amikor hidrogénnel töltjük fel a Mirai tankját, a gázt a szénszűrős tartályok tárolják . Menet közben az autó hűtőrácsán keresztül beáramló külső levegő az üzemanyagcella-kötegbe jut, és ide kerül a hidrogén is. Az elemek itt kémiai reakcióba lépnek egymással, miközben elektromos áram képződik, s ez hajtja az autót. Amikor lenyomjuk a gázpedált, az üzemanyagcellában képződött áramot az elektromotorhoz irányítjuk - és tudja, mi az üzemanyagcella egyetlen emissziója? Víz, ami a kipufogón át távozik.
 
Elmondhatjuk hát, hogy a Mirai úgy gyakorol hatást a világunkra, hogy közben egyáltalán nem hagy nyomot a környezetünkben.

/

A Mirai 2015 szeptemberétől jelenik meg az európai piacokon (az Egyesült Királyságban, Németországban és Dániában).
 
A jövő autója már létezik - a neve pedig Mirai!

Galéria
 
E-Jogi nyilatkozatunk

Honlapunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújthassunk Önnek.
ADATVÉDELMI SZABÁLYZAT