50 éves a Toyota Corolla

A világ kedvenc autójának története

Miközben Oroszország és az USA közt dúlt az űrverseny, és a Beatles rajongói izgatottan várták a következő slágert, a Toyota maga is történelmi jelentőségű lépésre készült 1966-ban: az új Corolla bemutatójára. Ma a Corolla a világ legnépszerűbb autójaként - több mint 40 millió eladott autóval - újabb hihetetlen mérföldkőhöz érkezik, hiszen a modellt éppen 50 éve gyártják megszakítás nélkül.

A nevét a virágszirmok koszorújáról kapó Corollát arra fejlesztették ki, hogy kielégítse a hatvanas évek közepén rohamos tempóban fejlődő japán gazdaság közlekedési igényeit. Ekkoriban már egyre több ember akart saját járművel közlekedni, így ki kellett dolgozni azokat irányelveket, amelyek még ma is érvényesek: folyamatos fejlődés a vásárlók igényeinek kielégítése érdekében, függetlenül attól, hogy a világ melyik táján élnek.
 
Ha meg akarjuk ismerni ezt a modellt, érdemes áttekintenünk az elmúlt fél évszázad legfontosabb pillanatait.

/
 
A sziromkorona születése: 1966-1970

Az autó tervezői Tatsuo Hasegawa vezetésével arra törekedtek, hogy a Corolla első pillantásra meghódítsa a nagyközönséget. A program alapvető célkitűzése az volt, hogy az autó ne csupán sportosnak tűnjön, hanem az is legyen. 
 
Ez a forradalmian új modell többféle karosszériaváltozatban készült, és számos olyan technológiát kínált, amelyek a japán piacon addig ismeretlenek voltak: például MacPherson rugóstagos futóművet vagy négyfokozatú sebességváltót. A modellkínálatban a két- és négyajtós lépcsőshátú változat mellett két- és négyajtós kombi is szerepelt.

/
/
 
Vadonatúj Corolla: 1970-1974

Amikor az első modellgeneráció gyártása a végéhez ért, a mérnökök és a formatervezők izgalmas kihívással szembesültek, hiszen egy sikeres előd után kellett megalkotniuk a második generációt. Az új autó abban az évben készült el, amikor az egymilliomodik Corolla gazdára talált. 
 
A lágyabb ívekkel és domborúbb felületekkel kialakított karosszéria a nagyobb méretű hátsó laprugóknak köszönhetően kényelmesebben rugózott, és jobban lehetett irányítani. Az elhíresült 2T-G motorral felszerelt 1972-es Levin modell a sportkocsi-rajongók kedvencévé vált.

/
/
/
 
Tisztább, markánsabb, új Corolla: 1974-1979

A szigorú károsanyag-kibocsátási előírások megjelenésével a harmadik generációs Corolla nehéz időkben született. A szigorodó jogszabályok miatt új motort és kipufogórendszert kellett tervezni az autóhoz, ám ennek eredményeképpen a Toyota élen járt a katalizátorok fejlesztésében – amelyeket a mai napig is használ az autóipar.
 
E tisztább és takarékosabb Corolla nevéhez más modern technológiák is kötődnek – például a szélcsatornás tervezés –, így ez a modellgeneráció már láthatóan áramvonalasabb lett. Ráadásul az utastér kényelme és ergonómiája is olyan szintre fejlődött, hogy a Corolla egy sokkal drágább autó benyomását keltette.

/
/
 
A széllel kacérkodó Corolla: 1979-1983

Az újabb olajválság ellenére is úgy tűnt, hogy a japán gazdaság erősödik, s a Corolla negyedik generációja ebben az optimista hangulatban lépett porondra. Mivel az aerodinamika ekkoriban már fontos szempont volt, az új Corolla több mint 400 órát töltött a szélcsatornában.
 
A modell egyre népesebb rajongótábora nem fogadott volna el egy radikális formavilágot, ezért a Corolla éles vonalai szinte észrevétlenül lekerekedtek. A tekercsrugós futómű érezhetően javította az autó rugózását és menetstabilitását, s a piaci elvárásoknak és a környezetvédelmi követelményeknek megfelelően megjelent a kínálatban egy új 1,8 literes dízelmotor is.

/
/
/
 
Számítógéppel tervezett Corolla: 1983-1987

Az ötödik modellgeneráció fejlesztőcsapatának vezetője, Fumio Agetsuma a lehető leginnovatívabb autót tervezte meg, mondván: ugyanolyan lélegzetelállító járművet szeretne alkotni, mint amilyen az első Corolla volt. Az új modell volt az első, amelynek megtervezéséhez már számítógépet is használtak, időt és fáradságot takarítva meg a motor és a karosszéria kialakítása során.
 
A lejtős motorházú, ék alakú autó már elsőkerékhajtással is megrendelhető volt, s ez az új technológia érdekes kihívás elé állította a mérnököket.

/
/
 
Kiemelkedő minőségű Corolla: 1987-1991

A hatodik generációs Corolla fejlesztőinek jelszava a ‘minőség’ volt – mind az autó, mind pedig a vezetési élmény tekintetében. A mérnökök olyan járművet akartak tervezni, ami nem csupán kielégíti, hanem kiváló minőségével magasan túlszárnyalja a vásárlók igényeit. 
 
Több mint 100 alkatrészgyártó beszállítójával közösen a Toyota mintegy 2000 módosítást hajtott végre a Corollán, a zajszint csökkentésétől kezdve a puhább tapintású utastéri anyagokig minden szempontból tökéletesítve az autót. Hosszú időn át ezt a modellt tartották a legjobb minőségű Corollának.

/
/
/
 
A család kedvenc Corollája: 1991-1995

A Corolla hetedik generációjának vonzerejét és egyéniségét három fontos összetevő alkotta: a stílusos megjelenés, a biztonsággal kombinált menetteljesítmény és a megbízhatóság.
 
Az egész családnak tágas helyet kínáló utastérben a legapróbb részleteket is gondos figyelemmel tervezték, mivel a mérnökök arra törekedtek, hogy tovább erősítsék a vásárlók – és egész családjuk – elégedettségét.

/
/
 
A 'number one' Corolla: 1995-2000

Ekkoriban kerültek előtérbe a környezetvédelmi és a gazdaságossági szempontok, és ezt a nyolcadik generációs Corolla fejlesztői sem hagyhatták figyelmen kívül. Japán gazdasága lassulóban volt, és a fejlesztő csapat a vásárlók elvárásaihoz formálta az új modellt: azokéhoz, akik szerettek volna kevesebb terhet róni környezetükre, és azokéhoz is, akik takarékosabb és olcsóbban fenntartható autót kerestek.
 
És ez sikerült is, hiszen egy gazdaságosan működő, biztonságos, csendes és kiváló minőségű autót alkottak, amely Japán legkelendőbb modelljévé vált, és összesen több mint 22 milliós értékesítési darabszámával világszerte is rendkívül sikeresnek bizonyult.

/
/
/
 
21. századi Corolla: 2000-2006

Az immár Európában tervezett kilencedik generációs Corolla feladata az volt, hogy szakítson a múlttal, és kijelölje a 21. századra érvényes irányokat. 
 
A tiszta lappal tervezett, egyszerűen használható, megbízható autó egyik ismertetőjegye a belső tér minősége volt; a műszerfalat csúcstechnikájú Optitron kijelző uralta, és a modell hibátlan kidolgozása és kimagasló kényelme csak a magasabb kategóriájú autókhoz volt hasonlítható.

/
/
 
Valóban globális Corolla: 2006-2013

A Corolla 40. születésnapja remek mérföldkőként szolgált egy új formatervezési stílus bevezetéséhez. Az autó tizedik generációját fejlesztő csapat vezetője, Soichiro Okudaira egy újszerű, minden szempontból világszínvonalú Corolla megalkotását tűzte ki célul.
 
Az autó menetdinamikája Európa legjobbjai közé tartozott, ugyanakkor könnyű kezelhetősége és térkínálata az észak-amerikai vásárlók számára is vonzó volt. A fejlesztés során a mérnökök tartották magukat az ‘ötperces szabályhoz’, ami szerint a vásárlóknak már az első út alkalmával öt percen belül meg kell érezniük az új modell minőségét.

/
/
/
 
Egyre jobb és jobb: 2013-tól napjainkig

2013-ban jelent meg a piacokon a Corolla tizenegyedik generációja, méghozzá hatásos belépővel, hiszen az önbizalomtól duzzadó, elegáns és minőségi modell büszkén viselte a ‘világelső’ címet. Új, dinamikus külső formavilágával, prémium kidolgozású belső terével - benne az új Toyota Touch 2® multimédia rendszerrel – és számos biztonsági rendszerével az új modell kétségtelenül az eddigi legmodernebb Corolla.

/
/
 

2016-ban a Corolla minden eddiginél jobb minőségű és vonzóbb, ami azt jelenti, hogy a modell még 50 év elteltével is a csúcson van. Az elegáns hűtőmaszk, a LED fényszórók és a könnyűfém keréktárcsák inspiráló, új külsővel ruházzák fel az autót, míg a továbbfejlesztett multimédia rendszer, a még kifinomultabb belső tér és a Toyota Safety Sense technológiák garantálják, hogy a Corolla olyan autó legyen, amiben öröm utazni, és amiről öröm beszélni.

/
/

Az elmúlt 50 évben Corolla nagy hatást gyakorolt a világra: a modellt jelenleg a világ 15 Toyota-üzemében gyártják, több mint 150 országban és régióban forgalmazzák, és ez a modell teszi ki a Toyota 80 éves történelme során értékesített összes autó egyötödét.
 
A Corolla eseménydús történetét végigkíséri a technológia, a dizájn és minőség folyamatos fejlődése, miközben a modell mindvégig hű maradt az alapelvhez: előre látni a vásárlói igényeket és világszerte élvezhető autókat adni az embereknek. 
 
Ez az ikon sokáig velünk marad, mert a Corollára még sok-sok izgalmas év vár…

50 éves a Toyota Corolla
E-Jogi nyilatkozatunk

Honlapunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújthassunk Önnek.
ADATVÉDELMI SZABÁLYZAT