A Lexus prémium márkát is jegyző Toyota idén januárban a Nemzetközi Szórakoztató Elektronika Szakkiállításon (CES) bemutatta az inspiráló négykerekű Toyota Concept-i modellt, amelyet múlt héten a Tokiói Autószalonon kiegészített egy univerzális, kisméretű járművel és egy gyalogjárókra tervezett járművel is. A Toyota Concept-i sorozat arra készült, hogy ezek a járművek egy új korszak “szerethető autói” legyenek. “Nem egyszerűen gépek, hanem partnerek”, amelyek jobban megértik vezetőjüket, és pótolhatatlan társként együtt fejlődnek vele. A Toyota Concept-i sorozat “lelke” egy olyan technológia, ami az AI (mesterséges intelligencia) segítségével megérti az emberek érzelmeit és szándékait (TANULÁS).
Ezt a képességet az önvezető technológiákkal párosítva olyan járművek születhetnek, amelyek biztonságos és nyugalmas közlekedést biztosíthatnak (VÉDELEM). Ha mindezt további megoldásokkal ötvözik, a technológia odáig fejlődhet, hogy képes lesz előre kiszámítani a vezető érzéseit, megteremtve ezzel a vezetési élmény új dimenzióját (INSPIRÁCIÓ).

A Toyota Concept-i RIDE névre hallgató kisméretű jármű annak érdekében született, hogy mindenki, vagyis az idősek és a mozgáskorlátozottak számára is biztosítsa a mobilitás örömét és szabadságát, míg Toyota Concept-i WALK a gyalogos zónákban biztosít szabad mozgást, másokat sem akadályozva, hiszen nem foglal nagyobb helyet, mint egy gyalogló ember. Az embereket is megértő AI Segédnek bármikor átadható az autóvezetés feladata, de bármikor át is vehető tőle, így a közlekedés mindig élvezetes és biztonságos lehet.
Toyota Concept-i
A négykerekű, mesterséges intelligenciával működő, az emberek megértésére képes partnerként működő jármű egy új korszak “szerethető autója”, amely ötvözi az emberek megértésére képes technológiát (TANULÁS) és az önvezető technológiákat, biztonságos és nyugalmas közlekedést (VÉDELEM), valamint új, élvezetes vezetési élményt (INSPIRÁCIÓ) biztosítva. A futurista utastér, a fejlett HMI2 és az AI Segéddel történő interakció új felhasználói élményt teremt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megkezdi Japánban a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

A modell legfontosabb tulajdonságai:
1.Technológia, ami képes megérteni az embereket (TANULÁS): A vezető kifejezéseiben, akcióiban és hangszínében “olvasva” a Concept-i felméri az érzelmeket és az éberség szintjét. Az általános információkat, például az internetes híreket összeveti a személyes információkkal, például a közösségi oldalakon kifejtett aktivitással, a GPS információkkal vagy az autóban korábban folytatott beszélgetésekkel, és ezek alapján előre felméri az autós várható igényeit. E technológiára építve a Toyota Concept-i sorozat értékes innovációt kínál az olyan területeken, mint a biztonság és a vagyonvédelem (VÉDELEM) és az élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ).
2.Biztonság és nyugalom (VÉDELEM): “Az embertől tanuló” önvezető technológia. Az embereket megértő technológia segítségével a Concept-i nemcsak az autó, hanem a vezető mindenkori állapotát is figyeli. Ennek alapján előfordulhat, hogy a Concept-i önvezető üzemmódra vált, például amikor az autó állapota kiváló ugyan, de a vezető egy veszélyes vagy stresszes közlekedési helyzetbe kerül. Az autó emellett a vezető érzelmeinek, éberségének és figyelmének ismeretében stimulálja az autós mindegyik érzékét (beleértve a látását, tapintását, sőt akár a szaglását is), hogy még a magasabb szintű stresszt is könnyebben elviselhetővé tegye.
3. Új, élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ): “Az embertől tanuló” önvezető technológia. Az autós érzelmeinek és érdeklődésének ismeretében a Concept-i beszélgetést is kezdeményez. Az autó a vezető hangulata alapján érdekes témákat vet fel, egészen újszerű stílusban valósítva meg a kétirányú kommunikációt. A technológia egy “Érzelmi térképet” is készít, rendszeresen mappázva a vezető érzelmeit és GPS-adatait. Az egyéni érzelmek gyűjtésével és azok “big data” adatelemzésével a Toyota Concept-i sorozat járművei felfrissítő élményeket biztosíthatnak azáltal, hogy új, élvezetes útvonalakat javasolnak a napi rutin helyett.

Az autó dizájnjának izgalmas jellegzetessége az előre erősen elnyújtott utaskabin; az egyszerű kialakítású és levegős belső tér központi eleme a műszerfal közepén elhelyezett AI Segéd; innen áramlanak kifelé a kabin vonalai, méghozzá egyenesen a karosszéria lemezeire, egységes stílusban egyesítve az autó külső és belső formavilágát. Az ösztönösen használható HMI, a 3D-HUD (head-up display) rendszer és az AI Segéd interakciója egészen újszerű felhasználói és vezetési élményt nyújt.
A Toyota Concept-i ről három videót is készített a Toyota:
- Az elsőben egy randira igyekvő fiatalember és autója társalgását láthatjuk:

- A másodikban a gyermekeiért megy el az iskolába egy kezdő sofőr édesanya:
- A harmadikban pedig egy leendő apuka első találkozását láthatjuk az autójával:
A Toyota Concept-i legfontosabb műszaki adatai:
Hossz./Szél./Mag.(mm) | 4 510 /1 830 /1 475 |
Tengelytávolság (mm) | 2 700 |
Utasok száma | 4 |
Hajtás | EV |
Hatótávolság | kb. 300 km |
A Toyota Concept-i RIDE
A Toyota Concept-i RIDE egy kisméretű jármű a “felhasználóbarát városi mobilitás” megvalósítására: felfelé nyíló ajtók, elektromosan csúsztatható, univerzális ülés, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható joystick-irányítás egyaránt megtalálható benne. Az ülés elhelyezése és az önvezető funkció bárki számára lehetővé teszi a biztonságos közlekedést, így az autómegosztó szolgáltatásokban is elképzelhető az alkalmazása.

A modell legfontosabb tulajdonságai:
1. Univerzális kialakítás a kerekes széket használók részére: A jármű felfelé nyíló ajtói tágas nyílást tárnak fel, és az elektromos mozgatású ülés kicsúszik oldalra, így a kerekes székkel közlekedők – akik számára nehézséget okoz a beszállás – is könnyen használhatják az autót. Ráadásul a felfelé nyíló ajtók a kerekes szék ki- és beemelését is megkönnyítik, ami kényelmesen elfér az utastér hátsó részében.
2. A joystick-alapú irányítás kiváltja a kormánykereket, a fék- és a gázpedált, és nagyon leegyszerűsíti az autó kezelését vezetés és parkolás közben; ez utóbbi műveletet a jármű kis mérete is megkönnyíti.
3. Emellett a Toyota Concept-i sorozatban működő AI Segéd – amely itt a műszerfal nagyméretű kijelzőjében kapott helyet – olyan információkat szolgáltat, amelyek fontosak lehetnek a mozgásukban korlátozott embereknek; például ellenőrzi, hogy a meglátogatni kívánt épületek akadálymentesek-e.
4. Biztonság és nyugalom: Menet közben a vezetőülés középre áll be. A parkolást olyan vezetősegítő funkciók támogatják, mint az automatikus parkolás, illetve a kiszállás utáni önálló parkolás, így bárki – nem csupán a kerekes széket használó, hanem az idős emberek is – biztonságosan és relaxáltan használhatja az autót.