Hidrogénhajtású szárnyashajóban debütál
2022-02-11
„A hidrogén projekt teljesen új kihívást jelentett az Emirates Team New Zealand tervezői, építői és mérnökei számára. Az ilyen típusú projektek rendkívül jó lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy a srácok feszegessék a határokat, folyamatosan tanuljanak, és különböző perspektívákból közelítsék meg a problémákat. Ez pedig mind hozzájárul ahhoz, hogy tovább emeljük a lécet tervezési szempontból is a 37. Amerika Kupa közeledtével, amelynek előkészületei párhuzamosan haladnak.” – avat be Dan Bernasconi, a tervezési részleg vezetője.
A szárnyashajó prototípus hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5200 kg, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége pedig 50 csomó körül lesz, és 6 fős legénységet szállít. Hatótávolsága 150-180 km között lesz, a hidrogén üzemanyagcellák által táplált 400 V DC rendszer pedig nagyjából 440 kW csúcsteljesítményt biztosít.
A szárnyashajó prototípus hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5200 kg, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége pedig 50 csomó körül lesz, és 6 fős legénységet szállít. Hatótávolsága 150-180 km között lesz, a hidrogén üzemanyagcellák által táplált 400 V DC rendszer pedig nagyjából 440 kW csúcsteljesítményt biztosít.
„Egy ilyen projekt nem egyszerű, beszállítók és alkatrészek széles körét kellett összehoznunk ehhez a prototípushoz, amelyek egyes részei úgy néznek ki, mintha a Vissza a jövőbe című filmből származnának. A Toyota új-zélandi leányvállalata és a japán anyavállalat is komolyan kivette a részét a projektből, hiszen tőlük származnak a 2 x 80 kW-os, előszériás Toyota hidrogén üzemanyagcellák. A Global Bus Ventures biztosította a hidrogénes hajtáslánc tervezését és integrációját, a Gurit pedig értékes partner volt a kompozit anyagok és a tervezés terén.” – avat be –Geoff Senior projektmenedzser.
A prototípus fedélzetén a Hexagon Purustól származó négy hidrogéntartály 33 kg hidrogéngázt tárol 350 bar nyomáson, míg a meghajtás a szárnyakba ágyazott Mercury légcsavarokon keresztül történik. Az Emirates Team New Zealand tervezőcsapata által megalkotott szárnyak nagyrészt az AC75 technológián alapulnak, a menetmagasság szabályozására használt Autopilot pedig az ETNZ szabadalmaztatott technológiája, amelyet a gyártásban lévő új AC40 hajókban alkalmaznak.
„Ez egy tanulási görbe minden érintett számára, de minden esetben így van ez, amikor egy technológiát új területeken vezetünk be. Azonban ezzel együtt jár az is, hogy minden érintett igazán koncentrált és elkötelezett annak érdekében, hogy valami olyasmit hozzunk létre, amellyel remélhetőleg innen Új-Zélandról is megvalósíthatjuk a globális tengeri ipar zöldebbé tételét célzó kezdeményezésünket. Izgalmas, de stresszes időszak lesz az, amikor készen állunk majd rá, hogy vízre tegyük és kipróbáljuk a prototípust – de úgy tűnik, hogy ez az Emirates Team New Zealand minden hajójánál így van.” - árulja el Michael Rasmussen, az ETNZ mechatronikai mérnöke.
A prototípus várhatóan jövő hónapban áll szolgálatba, és alapos próbáknak vetik majd alá a tengeren, hogy a hajó felemeléséhez és repüléséhez szükséges minden komplex rendszer készen álljon. A Toyota által támogatott ETNZ Hydrogen projekt szerves támogatója az Emirates Team New Zealand Fenntarthatósági Nagykövete és korábbi igazgatósági elnöke, Sir Stephen Tindall, aki a projekt finanszírozásának támogatása mellett hiszi, hogy a stratégiailag tiszta hidrogén Új-Zéland zöld fenntarthatóságának nagyon fontos része lesz a jövőben.
„A zöld hidrogén megújuló energiákból származik, például szél-, nap- és vízenergiából. Amennyiben hidrogént használnak a hajók hajtására, az egyetlen melléktermék a víz. Úgy gondolom, hogy az Emirates Team New Zealand által végrehajtott ambiciózus lépésünk a hidrogénhajók felé új utakat nyit a motoros hajtású járművek számára, akárcsak a tengeri szárnyashajózás forradalmának elindítása. Alig várom, hogy a következő 20 évben több millió hidrogénhajtású járművet és hajót láthassak minden fronton.” – lelkesedik Tindall.