Gyors linkek

ZÖLD TECHNOLÓGIÁK

 

A benzines és a dízelmotorok nagyon hatékonyak, de ennek ára van. Széndioxidot és koromrészecskéket bocsátanak ki, amelyek szennyezik a légkört, és hosszú távon befolyásolhatják a klíma változásait. A Toyota ezért elkötelezte magát az emisszió csökkentését szolgáló technológiák kifejlesztése felé.

Mivel a benzines és a dízelmotorok még legalább egy évtizeden át az autók meghajtásának fő eszközei maradnak, jelentős erőfeszítéseket kell tennünk, hogy e motorok technológiája mind inkább lehetővé tegye az emisszió csökkentését. A Toyota például átértékelte a belső égésű motor belső szerkezetét, s arra keresett megoldást, hogy a benzines és a dízelmotorok milyen módon fogyaszthatnának kevesebb üzemanyagot, s ezáltal kisebb mennyiségű széndioxidot és egyéb környezetet terhelő anyagot bocsássanak a légkörbe. Ez a kutatás vezetett azoknak az integrált, intelligens technológiáknak a kifejlesztéséhez, amelyek fejlett műszaki megoldásaik révén javítják az üzemanyag felhasználását és a működési körülményeket.

Az egyik ilyen a Intelligensen változó szelepvezérlés (VVT-i)1 , amely az azonos méretű benzinmotorokkal összevetve kevesebb üzemanyagot igényel, illetve kisebb a széndioxid, a nitrogénoxid és a szénhidrogén emissziója. Egy másik megoldás a Toyota Common Rail dízeltechnológiája (D-4D)2, amely pontosan a megfelelő mennyiségű üzemanyagot az égéstérbe juttatva hatékonyabb égést, és csekélyebb fogyasztást garantál. E két megoldásnak köszönhetően csökken a kibocsátott CO2 mennyisége a kipufogógázban. 

A Toyota az alternatív energiaforrásokon alapuló hajtóművek fejlesztése terén is hatalmas eredményeket ért el. Az egyik legígéretesebb ilyen technika két különböző energiaforrás összekapcsolása egyetlen rendszerben, amely aztán mindkét hajtómű előnyeit hasznosíthatja. Ez a hybrid technology3, s a Toyota környezetbarát autója felé vezető úton jelenleg ez tűnik a legígéretesebb fejlesztési ösvénynek.

1 VVTL-i = intelligensen változó szelepvezérlés és szelepemelés
A Toyota VVTL-i rendszerrel szerelt benzinmotorjai egy lépéssel továbbmennek a VVT-i motoroknál. Ez a rendszer automatikusan szabályozza szívó-, és kipufogóoldali szelepek emelésének mértékét is. A VVTL-i technológiának valójában sok közös vonása van az emberi testtel: a sportolók azért tréningeznek, hogy megnöveljék a tüdejükbe jutó, és onnan távozó levegő mennyiségét. Nagy motorfordulatszám esetén a Toyota elektronikus vezérlőegysége (ECU) "megemeli" a hengerekhez tartozó szelepeket, s így növelhető e beérkező friss levegő, illetve a kipufogógáz mennyisége. A nagy fordulatszámon (6,000/perc fölött) megnövekedett légbeszívás nagyobb teljesítményt, tökéletesebb égést és kevesebb emissziót jelent.

D-4D = Közvetlen befecskendezéses 'common rail' dízelmotor
A Toyota D-4D közvetlen befecskendezéses 'common rail' motorja a tiszta és intelligens dízelmotorok új és izgalmas generációjának tagja. A D-4D motorban egy nagy nyomású üzemanyagszivattyú és egy közös nyomócső (common rail) látja el a hengereket nagy nyomású gázolajjal. A nagy nyomáson végrehajtott befecskendezés jobban porlasztja az üzemanyagot, amely tökéletesebb égést, nagyobb teljesítményt és csekélyebb fogyasztást jelent. Sőt, a számítógép-vezérlésű rendszer a fő befecskendezés előtt egy kisebb mennyiségű előbefecskendezést is végez. Ez az előbefecskendezés mérsékli az öngyulladás robbanó erejét, s így nagyban hozzájárul a dízelmotorokra korábban jellemző zajok és vibrációk mérsékléséhez.

THS = Toyota Hybrid System
A Toyota Hybrid System egy innovatív és környezetbarát hajtómű. A VVT-i szelepvezérlésű benzinmotort és nulla károsanyag kibocsátású elektromotort fejlett motorirányítási rendszer felügyeli. A díjnyertes THS 70%-al csökkenti a HC, CO és NOx károsanyag-kibocsátást és majdnem 50%-al a globális felmelegedést okozó CO2 kibocsátást.