A hibrid Toyota C-HR

Magyarország kedvenc zöld autója

2018-09-28

A piaci bővülés üteménél kétszer gyorsabban nőnek a magyarországi zöldautó eladások. Január és június között Magyarországon összesen 3778 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára, ezek közül a legnépszerűbbnek 637 darabbal a hibrid elektromos Toyota C-HR bizonyult, amit alig lemaradva 617 darabbal a hibrid elektromos Toyota RAV4, majd 531 darabbal a hibrid elektromos Toyota Auris követ. A TOP3-ba így a Toyotán kívül más márka modellje nem fért be.

Mind a magánvásárlók, mind a vállalati flottavásárlók körében szárnyalnak Magyarországon a zöld autók értékesítései, az idei év első félévében 3778 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára hazánkban: tavaly egész évben 4768 zöld autót adtak el itthon, időarányosan tehát ez 58%-os növekedést jelent, miközben az teljes hazai újautó piac csupán 27,7%-al bővült. A zöld autók látványos sikere elsősorban a külső töltést nem igénylő, és így valóban praktikusan használható, ugyanakkor a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben közlekedő hibrid elektromos autók sosem látott népszerűségének tudható be.

A 2018 első félévében a hazai zöld autó eladások 75%-át tették ki a hibrid elektromos (HEV), 10%-át az egy addicionális akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére képes plug-in hibrid elektromos (PHEV), és további 15%-át az akkumulátoros elektromos (BEV) autók. Utóbbiak viszonylag magas száma jelenleg még korlátozott használhatóságuk ismeretében némileg meglepő lehet, a képet azonban valamelyest torzítják az elektromos autókra vonatkozó állami beszerzések.

A hibrid Toyota C-HR Magyarország kedvenc zöld autója

Utóbbiak kapcsán egyébiránt a napokban érkezett egy bejelentés, miszerint az állam EU-s forrásból idén további 9 milliárd forint értékben tervez beszerezni további akkumulátoros elektromos autókat, ami egy részről üdvözlendő, más részről viszont éppen a korlátozott használhatóság, illetve az állami vállalatok, kormányzati szervek és közszolgálatok szélesebb körű tapasztalatgyűjtése érdekében nem ártana, ha bekerülnének a keretbe a hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, és akár a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók is (utóbbi révén európai és világszinten is azonnal az élmezőnybe ugranánk).

Annak ellenére egyébiránt, hogy meglehetősen széles a hazai piacon a zöld autók kínálata, hiszen 21 márka összesen 89 (45 hibrid elektromos, 34 plug-in hibrid elektromos és 14 akkumulátoros elektromos) modelljéből választhatunk, az teljes első féléves magyarországi értékesítési statisztikák két márka, a Toyota és prémium márkája, a Lexus elképesztő dominanciáját mutatják: együtt a hazai zöld autó eladások 69%-át (a Toyota 60%-ot, a Lexus 9%-ot) jegyzik. Mindez persze nem is csoda annak ismeretében, hogy a két márka jegyzi a piac legszélesebb, 16 modellből álló (8 Toyota és 8 Lexus) hibrid elektromos modellportfólióját.

A hibrid elektromos hajtás (HEV) mindent visz

A január és június között idehaza eladott 3778 zöld autó közül 2852 darab, azaz 75% volt hibrid elektromos, jól mutatva, hogy a zöld autókat kereső vásárlók ebben látják az élhető környezetbarát választást, és a környezetszennyező dízel értékesítések mélyzuhanásával az alternatív zöld hajtások irányába forduló vásárlók között ez a legkedveltebb választás. A TOP10 zöld autóból 8 volt hibrid, ebből pedig 6 volt Toyota és Lexus: az első négy helyen a Toyota C-HR, a Toyota RAV4, a Toyota Auris és a Toyota Yaris hibrid változata végzett, a hatodik helyen a hibrid Lexus NX, a nyolcadikon a hibrid Lexus RX futott be.

A hibrid Toyota C-HR Magyarország kedvenc zöld autója
A plug-in hibrid elektromos hajtás (PHEV) egyelőre keresi a helyét

Az első félévben mindössze 369 plug-in hibrid kelt el Magyarországon, a TOP10 zöld autó pedig közé egyetlen ilyen modell sem fért be. Ennek egyik oka, hogy a plug-in hibridek optimális használata a külső töltés révén a felhasználói szokások megváltoztatását igényli, miközben alacsony, mindössze 25-50 km-es garantáltan elektromos hatótávért cserébe elég magas felárral kell számolnunk. A plug-in hibridek mellett döntőket jellemzően az azokra (egyelőre) még járó zöld rendszám motiválja, miközben több tanulmány tanúsága szerint a legtöbb ilyen autót nem töltögeti tulajdonosa, hanem egyszerűen full hibridként használja, ilyenkor azonban az akkumulátor plusz súlya miatt kevésbé zöld autó, mint a full hibrid.

Az akkumulátoros elektromos autók (BEV) iránti keresletet egyelőre az állami megrendelések hajtják

Az akkumulátoros elektromos autókra jellemző hosszú töltési idő és korlátozott hatótáv ismeretében érhető, hogy nem tolonganak értük a valódi vevők, az ennek ellenére elért 15%-os részesedésük a hazai zöldautó eladásokból az állami beszerzéseknek köszönhető. A TOP10 zöld autó közép két akkumulátoros elektromos modell fért be, az ötödik és a hetedik helyen, épp az a két modell, amely az állami beszerzések elsőszámú kedvezményezettje. Valódi széles körű elterjedésükre a szilárdtest akkumulátorok érkezéséig még várni kell, az áttörés a jelek szerint itt is a Toyotától várható majd.

A hibrid Toyota C-HR Magyarország kedvenc zöld autója
A hidrogén üzemanyagcellás elektromos autókra (FCEV) még várni kell

Az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás autók forgalmazása még nem kezdődött meg hazánkban (egyébiránt e technológia vezető fejlesztője is a Toyota, amely a Mirai néven bemutatott sorozatgyártott személyautó mellett targoncát, buszt és teherautót is kínál). A szakpolitikai előirányzás ugyanakkor 2020-ra 2 darab, 2025-re 5 darab, 2030-ra 14 darab hidrogén töltőállomással számol Magyarországon, így remélhetőleg néhány éven belül ezek az autók is a hazai utcakép és zöld autóállomány részét képezik majd.

A hibrid Toyota C-HR Magyarország kedvenc zöld autója
Az Ön cookie-beállításai

Honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Ha ez Önnek megfelel, kérjük változatlanul használja tovább honlapunkat, vagy ide kattintva nézzen utána, hogyan tudja módosítani cookie-beállításait.

Kérjük, a megfelelő jelölőnégyzet kiválasztásával jelezze, amennyiben ehhez hozzájárul, vagy a kiválasztás visszavonásával jelezze, amennyiben nem járul hozzá:

OK