A FOUR

története

GT-FOUR

Egy név, ami mindmáig a teljesítmény szimbóluma; egy ikon a '80-as és '90-es évek rallypályáiról; a precizitással és magabiztossággal megzabolázott erő megtestesülése. 20 éve már, hogy a Celica GT-FOUR utoljára rajthoz állt, ám öröksége tovább él: most az új GR Yaris ultramodern összkerékhajtási rendszere, a GR-FOUR formájában.

Győzelem minden útburkolaton


A GT-FOUR igazi legenda volt - és még most is az. Íme néhány fejezet egy olyan gép dicsőséges történetéből, ami nemcsak arra született, hogy az autózás szerelmesei felhőtlenül élvezhessék a vezetést, hanem arra is, hogy a motorsport legmagasabb szintjén halmozzon győzelmet győzelemre.

Celica ST165 GT-FOUR országúti modell


1986 – 1989

Motor
2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teljesítmény
185 LE
Nyomaték
249 Nm
Tömeg
1.480 kg

A negyedik generációs Celica kupé alapjaira épített ST165 GT-FOUR modellben állandó összkerékhajtási rendszer és - akkoriban - Japán legerősebb 2,0 literes motorja működött. A nagyobb lökhárító-légbeömlői és jellegzetes matricázása miatt könnyen megkülönböztethető GT-FOUR tökéletes gép volt a Toyota Team Europe (TTE) számára a WRC-kupáért vívott küzdelemhez.

Celica ST165 GT-FOUR rallyautó


1988 – 1991

Első WRC futam
1988 Tour De Corse
Első WRC győzelem
1989 Rally Australia
WRC győzelmek
13
WRC bajnoki címek
1990 WRC egyéni bajnokság

Az ST165 Celica GT-FOUR nem csupán a Toyota első összkerékhajtású rallyautója volt, hanem egyben a legelső Toyota is, ami a Rally Világbajnokság (WRC) legfelső szintjén versenyzett. A lendületes 1988-as bemutatkozást és az 1989-es első győzelmet követően Carlos Sainz már 1990-ben megszerezte a WRC egyéni bajnoki címét a ST165 GT-FOUR volánja mögött.

Celica ST185 GT-FOUR országúti modell


1989 – 1993

Motor
2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teljesítmény
225 LE
Nyomaték
304 Nm
Tömeg
1.390 – 1.520 kg

Az ST185 GT-FOUR alapja az ötödik generációs Celica volt. A japán piacon GT-FOUR RC, Európában pedig Carlos Sainz Limited Edition néven ismert gépet sorszámozott plakettje, látványos gépháztető-szellőzőnyílásai és kis tömegű lökhárítói különböztették meg a modellcsalád többi tagjától. A homologizációhoz mindössze 5000 darab ST185 GT-FOUR készült.

Celica ST185 GT-FOUR országúti modell


1992 – 1994

Első WRC futam
1992 Monte Carlo Rally
Első WRC győzelem
1992 Safari Rally
WRC győzelmek
16
WRC bajnoki címek
’92, ’93, ’94 egyéni bajnokság és ’93, ’94 gyártók bajnoksága

Az ST185 Celica GT-FOUR modellt napjainkig a Toyota legsikeresebb rallyautójaként emlegetik. Mindössze három évig versenyzett, ám ezalatt 16 győzelmet aratott a WRC-ben, három egyéni és két gyártói bajnokságot nyerve. A híres fehér-zöld-vörös Castrol fényezéséről könnyen felismerhető versenygépet olyan legendák vezették, mint Carlos Sainz, Juha Kankkunen és Didier Auriol.

Celica ST205 GT-FOUR országúti modell


1994 – 1999

Motor
2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teljesítmény
255 LE
Nyomaték
304 Nm
Tömeg
1.390 – 1.440 kg

A jellegzetes, 'fix fényszórós', hatodik generációs modell alapjaira épített Celica ST205 mindmáig a legerősebb GT-FOUR modell. Limitált sorozatban, mindössze 2500 példányban készült, méghozzá könnyű alumínium gépháztetővel, tuningolt négydugattyús féknyereggel, és - a továbbfejlesztett turbótöltőnek és közteslevegő-hűtőnek köszönhetően - plusz 30 lóerővel. Az autó építőinek szeme előtt egy újabb WRC-kupa megszerzése lebegett.

Celica ST205 GT-FOUR rallyautó


1994 – 1997

Első WRC futam
1994 Rally GB
Első WRC győzelem
1995 Tour De Corse
WRC győzelmek
1
WRC bajnoki címek
0

A papírforma szerint a ST205 GT-FOUR modellben minden adott volt a sikerhez: bajnoki génállomány, remek aerodinamika és különleges turbólyuk-kiküszöbölő rendszer. Sajnos Auriol korzikai diadala és az új-zélandi második-harmadik-negyedik befutó sem volt elég az autóban rejlő lehetőségek kibontakozásához, és a csapat 1998-ban már az új Corollára váltott.

Az Ön cookie-beállításai

Honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Ha ez Önnek megfelel, kérjük változatlanul használja tovább honlapunkat, vagy ide kattintva nézzen utána, hogyan tudja módosítani cookie-beállításait.

Kérjük, a megfelelő jelölőnégyzet kiválasztásával jelezze, amennyiben ehhez hozzájárul, vagy a kiválasztás visszavonásával jelezze, amennyiben nem járul hozzá: