Sár, veríték és örömujjongás

A Toyota dobogós helyen végzett a 2016-os Dakaron

A 38. Dakar mezőnye az argentin Technopolisból rajtolt el; 136 motorkerékpár, 45 kvad, 111 autó és 55 teherautó (vagyis összesen 347 jármű) vágott neki a 15 napos, 9000 kilométeres, Argentínát és Bolíviát átszelő futamnak. Arra azonban kevesen számítottak, hogy már a rövid, 11 kilométeres prológ szakaszon is meglepő mennyiségű víz akadályozza majd a haladásukat.

A tavalyi második helyezett Giniel de Villiers (#301), a TOYOTA GAZOO Racing South Africa versenyzője rendkívül óvatosan vezetett, a 2015-ben összesített hetedik helyezést szerző Bernhard ten Brinke pedig (#311 OVERDRIVE TOYOTA) maga is kellemesen meglepődött, hogy elsőként teljesítette a szakaszt, így vezető pozícióból indulhatott a Rosario és Villa Carlos Paz közti 404 kilométeres összekötő szakaszon és a 258 kilométeres gyors szakaszon, aminek veszedelmes hegyi ösvényei leginkább egy természet formálta hullámvasútra emlékeztettek.

A motorosok hajnali 4:00 órakor hagyták el a tábort, hogy nekivágjanak a speciál szakasznak, az autósok pedig 07:13-kor rajtoltak. Az alaposan felpörgetett pilótákat és navigátorokat alaposan elkedvetlenítette, hogy a tábor és a speciál szakasz közti összekötő rész fölött súlyos viharfelhők gyülekeztek, és az eső percek alatt tocsogós láppá áztatta az út két oldalán húzódó szántóföldeket. A szervezők ezek után úgy döntöttek, hogy biztonsági okokból törlik a speciál szakaszt.

Az eső egyre hevesebbé vált, ezért másnap reggel az a hír érkezett, hogy a 2. szakasz 461 kilométerét 386 kilométerre rövidítik. A nap során a nehezen és lassan leküzdhető mocsarak jelentették a fő akadályt, de a Toyota Hilux sikeresen bejutott a Top 10 középmezőnyébe, újra bebizonyítva, milyen jól boldogul a nehéz terepen. Ezután következett a 663 kilométeres 3. szakasz, aminek keskeny, kanyargós ösvényein szinte lehetetlen volt előzni, ráadásul hol a por, hol pedig az eső rontotta a látási viszonyokat.

Második nekifutásra

A versenyzők a 3. szakaszon sem unatkoztak, mert az El Niño (a Csendes-óceán fölött áramló hideg és meleg légtömegek váltakozásából keletkező súlyos időjárási jelenség - igencsak megnehezítette a dolgukat. A sűrű esőzés pillanatokon belül vízmosássá változtatta az utakat, ezért nagyon finoman kellett fékezniük és kormányozniuk, és a vezetés komoly összpontosítást kívánt.

A céltól 14 kilométerre Giniel de Villiers defektet kapott, de a TOYOTA GAZOO Racing Hilux kitartóan dacolt az elemekkel, s így kerékcsere nélkül is sikerült megszereznie a 4. helyezést.

A pilóták mély sárban, 3500 méteres magasságban tértek pihenőre, de másnap a 4. szakasz nagy részén legalább nem esett az eső. Az oxigénhiány persze így is erősen próbára tette a pilóták szívét és tüdejét - akárcsak a Hilux V8-as szívómotorját.

Giniel de Villiers kitartóan küzdött, és a 11. helyen végzett; Leeroy Poulter (#319 TOYOTA GAZOO Racing South Africa) először a 24. helyre csúszott vissza, de később látványos tempóval visszakapaszkodott a 7. helyre; Yazeed Al Rajhi (#305 TOYOTA GAZOO Racing South Africa) dolgát alaposan megnehezítette az előtte haladó autó által felvert por, ám végül hatodikként ért célba.

A Maraton szakasz első részében a versenyzők a Jujuy völgyből indulva először nagy magasságba kapaszkodtak fel, utána pedig - bármilyen karbantartási vagy javítási lehetőség nélkül - Uyuni felé vették útjukat. A 38. Dakar ekkorra már igazán gyilkos tempójú versennyé vált, ám a Toyoták jól bírták a gyűrődést.

A Toyota Hilux a 2016-os Dakaron
Toyota Hilux Dakar 2016
Felhők között

Sajnos de Villiers TOYOTA GAZOO Racing Hiluxa egy defekt miatt három percet vesztett az 5. szakaszon, ami miatt visszakerült a 7. helyre. Leeroy sokat küzdött, hogy lépést tartson a nagy magasság miatt előnyben lévő turbódízelekkel, de végül megszerezte az 5. helyezést. A TOYOTA Auto Body Team Land Cruiserével versenyző Nicolas Gibon is remek eredményt ért el, megőrizve ezzel vezető helyét a sorozatgyártású autók kategóriájában.

A 6. szakasznak (végre!) ragyogó kék ég alatt vágott neki a mezőny. Ez jól is jött a Salar de Uyuni sósivatagában, ahol a szolidaritás olyan példáját láthattuk, amire bármelyik csapat büszke lehetne.

Yazeed Al Rajhi harmadikként ért célba, Leeroy pedig a 8. helyen száguldott, ám autója a 450. kilométerkőnél felborult. A baleset idején közvetlenül mögötte autózó honfitársa, Giniel de Villiers azonnal megállt, és segített Poulternek, hogy újra visszatérhessen a küzdelembe, és teljesíthesse a szakaszt.

A sorozatgyártású autók kategóriájának listavezetője, Nicolas Gibon is leküzdött egy súlyos problémát: Land Cruiserének radiátora eltörött, ám csapattársával, Akira Miurával közösen sikerült megoldaniuk, hogy az autó mégis átjusson a célvonalon.

A rally ekkor már féltávjához közeledett; a versenyzőkre most sima, gyors etapok vártak, ám újra hatalmas felhőszakadások keserítették meg az életüket. Szerencsére közeledett már a jól megérdemelt pihenőnap, a Toyota versenyzői pedig felkészültek a Rosarioba vezető út csatájára, amit nagy magasságban, perzselő forróságban és dűnékkel tarkított útszakaszokon kellett megvívniuk.

A verseny első féltávjának mérlege: 6. helyen, 33 perc 41 másodperc hátránnyal az élen álló mögött Giniel de Villiers (#301 TOYOTA GAZOO Racing South Africa); 7. helyen Leeroy Poulter (#319 TOYOTA GAZOO Racing South Africa) 8-9. helyen Yazeed Al Rajhi (#305 TOYOTA GAZOO Racing South Africa) és Vlagyimir Vaszilijev (#307 G-ENERGY TEAM).

Toyota Hilux Dakar rally 2016
Dakar Rally 2016 Toyota Hilux
 
Dakar Rally 2016, toyota Hilux
 
Toyota Hiluxok a 2016-os Dakaron
Csata a homokban

A sziklás-homokos 8. szakasz a versenyzők többségének igazi megkönnyebbülést jelentett - így Leeroy Poulter számára is, aki az off-road etapon sikerrel tört előre az összesített harmadik helyre. De Villiers azonban nem volt ilyen szerencsés, mert elakadt, és emiatt komoly, 17 perces időveszteséggel zárta a szakaszt.

A 9 szakasz kemény terepén elszenvedett két defekt talán komolyabban visszavetett volna egy átlagos versenyzőt, ám de Villiers és navigátora, Dirk von Zitzewitz így is negyedikként ért célba, méghozzá csupán 38 másodperccel lemaradva az első helyezett mögött. Sajnos Poulter rosszabbul járt: ő egy fennakadás miatt 20 perccel az élmezőny után lépte át a célvonalat.

A Fiambala homokdűnéit átszelő következő szakasz nagy reményekkel kecsegtetett, mivel a csapatfőnökök itt maximális teljesítményt vártak a Hiluxtól. Kár, hogy a felhőszakadások miatt ezt a szakaszt is lerövidítették a szervezők.

Toyota Hilux Dakar 2016 2. szakasz

Míg a legtöbb versenyző inkább letért a pályáról, hogy kedvezőbb tapadással autózhasson, de Villiers és von Zitzewitz inkább a kijelölt csapáson haladtak. A döntésük egy féltengelybe került, ám a javítás mindössze 8 percet vett igénybe, és - bár később újra elakadtak - sikerült megszerezniük az értékes 6. helyezést. Poulter a 10. helyen futott be, Al Rajhi viszont jelentősen visszaesett egy súlyos kerékhiba miatt.

A 9. szakasz 712 kilométeres volt, és ebből 431 kilométer volt a speciál, ami sok versenyző számára igencsak eseménydúsnak bizonyult. Ez azonban csak kóstoló volt a 10. szakasz speciáljához képest, ami nemcsak hosszú és forró volt, hanem mind a járművektől, mind a pilótáktól hatalmas kitartást és kiegyensúlyozottságot követelt.

Yazeed jó tempóval autózva ötödikként hajtott át a célvonalon, 11 perc 57 másodperccel lemaradva az első helyezett mögött; Giniel de Villiers útját megint két defekt nehezítette, ám Dirk von Zitzewitz olyan remekül navigált a dűnék közt, hogy végül megszerezték a 7. helyet, kettővel utánuk pedig Leeroy Poulter is célba ért. Mindhárom Toyota-pilóta megfogadta, hogy másnap, a verseny leghosszabb szakaszán minden eddiginél keményebben küzdenek majd.

931 kilométer várt a versenyzőkre (és ebből 481 kilométernyi speciál), s ezen az utolsó előtti szakaszon az volt a legfontosabb kérdés, hogy ki tudja a legtovább tartani a tempót. Az autók végre olyan terepen futottak, amit a Hilux egyszerűen imád, így aztán Poulter és de Villiers gyorsan megszerezte a mezőny első két helyét, végül azonban a 3. és a 4. helyen zárták a szakaszt, összesítettben pedig az 5. és 3. helyen álltak. A sorozatgyártású autók kategóriájában Gibon győzött.

/
Toyota Hilux, Dakar rally 2016
Káprázatos végjáték

A Rosarióba visszavezető utolsó szakasz összesen 699 kilométeres volt (180 kilométernyi speciállal), és Giniel de Villiers újra bizonyította tehetségét, amikor káprázatos lendülettel megszerezte az összesített 3. helyezést. Poulter hasonló eltökéltséggel autózva 5. lett az összesítettben, ami eddigi legjobb eredménye a Dakaron. Yazeed most azzal is elégedett volt, hogy egyáltalán célba ért, hiszen életében még csak másodszor vett részt a Dakar Rallyn. A TLS Land Cruiser 200 volánja mögött Nicolas Gibbon immár zsinórban a harmadik Dakar-győzelmét könyvelhette el a sorozatgyártású autók kategóriájában, alaposan kiérdemelve ezt a mesterhármast.

Hegyi utak 4700 méteres magasságban, 47 fokban emelkedő homokdűnék, gázlók, mocsarak, fojtogató por és felhőszakadások - hát igen, a 2016-os Dakar minden lehetséges módon próbára tette az embereket és a gépeket. A rally újra bebizonyította a Hilux és a Land Cruiser hihetetlen teljesítményét, a pilóták eltökéltségét és a rajongók szenvedélyét, és persze azt, hogy kemény munkával, összefogással és elszántsággal nagy dolgokat érhetünk el.

A 2016-os Dakar még alig fejeződött be, de a Toyota csapatai máris alig várják a következő versenyt.

Toyota csapatok, Dakar rally 2016
E-Jogi nyilatkozatunk

Honlapunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújthassunk Önnek.
ADATVÉDELMI SZABÁLYZAT