Akciók
Tesztvezetés
Márkakereskedő keresése
Állítsa össze a saját autóját!

Toyota üzemanyagcellás tanulmányautók

Az Üzemanyagcellás Szedán előélete

A Toyota hamarosan bemutatja az Üzemanyagcellás Szedánt – az autót, aminek kipufogójából kizárólag víz távozik. E forradalmian új jármű két évtizednyi kutatás és fejlesztés eredményeként született, érdemes tehát visszatekinteni erre az időszakra, és sorra venni azt a 11 üzemanyagcellás tanulmányautót, amelyek révén lehetővé vált, hogy az új, környezetbarát modell megjelenjen a márkakereskedésekben.

Európában nemsokára megkezdődik a fenti képen látható Üzemanyagcellás Szedán forgalmazása, és az első sorozatgyártású üzemanyagcellás Toyota neve nagy betűkkel szerepel majd a márka történetében. A várva várt bemutató előtt azonban ugorjunk vissza az időben, hogy megismerjük a meglepően újszerű autó megszületését elősegítő üzemanyagcellás tanulmányokat.

FCEV sorozat

Az 1996-ban bemutatott FCEV-1 volt az első az akkori RAV4 alapjaira épített Toyota üzemanyagcellás járművek sorában – és ez volt a márka legelső üzemanyagcellás autója. A kezdetben hidrogénelnyelő alumínium tárolóegységgel felszerelt tanulmány 1997-es továbbfejlesztésével született meg az FCEV-2, amiben egy átalakító berendezés metanolból vonta ki a hidrogént.

/
FCHV sorozat

Az amerikai piacon forgalmazott Toyota Highlander modell alapjaira épített FCHV-3 és FCHV-4 üzemanyagcellája 90 kW teljesítményt adott le (négyszer annyit, mint az FCEV-1), ami 150 km/órás végsebességet biztosított a 250 km hatótávolságú autónak.

Az FCHV-3 változathoz műszakilag nagyon hasonló FCHV-4 volt a Toyota első üzemanyagcellás járműve, ami engedélyt kapott arra, hogy a japán közutakon is tesztelhessük. A próbák 2001 júniusában kezdődtek és három éven át megszakítás nélkül folytak, hogy felmérhessük az autó képességeit az autópályákon, a meredek hegyi utakon és más, hasonlóan nagy igénybevételt jelentő körülmények között.

Még ugyanebben az évben, 2001 vége felé az FCHV-5 is megszületett. Ez az autó is a Highlander szerkezetére épült, ám Tiszta Szénhidrogén Üzemanyag (CHF) átalakítója (ami a CHF-ből nyert hidrogént elektromos árammá alakította) új fejlesztésű katalizátorral, hőcserélő rendszerrel és egyéb berendezésekkel egészült ki, amelyek jelentős mértékben javították az autó gyorsulását és fogyasztását.

/
Fine-S

A FINE-S 2003-ban, az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon lépett először reflektorfénybe. A tanulmányautó üzemanyagcellás hibrid elektromos hajtási rendszere a padló alatt kapott helyet, így az autó tömegközéppontja mélyebbre került. Az elektromos áram külön-külön hajtotta a négy kereket.

/
Fine-N

A Fine-N a Tokiói Autókiállításon mutatkozott be. Mindössze 150 mm magas hidrogén üzemanyagcellája jól elfért a padlólemez alatt, ahol még egy nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátor számára is jutott hely.

A Fine-N üzemanyagcellája kisebb a korábban a FINE-S változatban alkalmazott szerkezetnél, így lehetővé vált, hogy a sűrített hidrogént nagyobb nyomáson tároljuk: 70 megapaszkálon (mpi), illetve 10.500 psi, azaz mintegy 700 atmoszféra nyomáson. A rendszer hatótávolsága 500 kilométerre nőtt.

A hagyományos megoldások helyett a Fine-N tanulmányba elektromos vezérlésű (by-wire) kormányzás, fékrendszer és gázpedál került. A mechanikus kapcsolat kiiktatásának köszönhetően az autós teljesen a neki tetsző módon állíthatja be a kormánykereket és a pedálokat.

/
Fine-T

A Fine-T tanulmányautóról a 2005-ös Tokiói Autókiállításon hullott le a lepel. Az innovatív jármű egy Toyota Avensis bőséges belső térkínálat nyújtotta egy Toyota Yarissal nagyjából azonos méretű karosszériában.

/

Az autó kerekei egymástól függetlenül, szokatlanul nagy szögben elfordíthatók, így a Fine-T fordulóköre olyan szűk, ami egy hagyományos hajtású jármű esetében elképzelhetetlen. A lenti fotó ezt a megoldást ábrázolja.

/
FCHV-adv

Az FCHV-5 tökéletesítésével született meg az FCHV-adv változat, aminek hatótávolsága már 830 kilométer volt; ez a nagy nyomású hidrogéntartályok beépítésével vált lehetővé.

/
FCV-R

Az FCV-R 2011-ben, a 42. Tokiói Autószalonon lépett színre. A 4.745 mm hosszú modell 35 mm-rel hosszabb, mint a jelenlegi Toyota Avensis, üzemanyagcellája azonban kisebb méretű, mint a korábbi tanulmányautóké. A cellák és a dupla hidrogéntartály a hátsó ülések alatt kaptak helyet, így a jármű olyan alacsony építésű, mint egy személygépkocsi.

A két tartály együttes kapacitásával az FCV-R hatótávolsága körülbelül 700 kilométer. Azzal, hogy a tartályokat és az üzemanyagcellákat a padló alatt helyeztük el, sikerült a lehető legnagyobb csomagteret és a kabint kialakítani.

/
FCV

A 2013-as Tokiói Autószalonon bemutatott FCV tanulmány karosszériája sok tekintetben hasonlít az FCR-V modellre. A lemezek alatt is ugyanaz a szerkezet kapott helyet, ám a kettős, nagy nyomású hidrogéntartályok mellé egy szabadalmaztatott, kompakt és kis tömegű üzemanyagcellát építettünk be.

A Toyota FC üzemanyagcellás hajtómű kimenő energiasűrűsége 3 kW/l (ami több mint duplája az FCHV-adv energia-leadásának), legnagyobb teljesítménye pedig több mint 100 kW. Az üzemanyagcellás rendszerhez emellett nagy hatékonyságú feszültség-átalakító is tartozik.

/

Tudjon meg többet a Toyota üzemanyagcellás technológiájáról!

Az Ön cookie-beállításai

Honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Ha ez Önnek megfelel, kérjük változatlanul használja tovább honlapunkat, vagy ide kattintva nézzen utána, hogyan tudja módosítani cookie-beállításait.

Kérjük, a megfelelő jelölőnégyzet kiválasztásával jelezze, amennyiben ehhez hozzájárul, vagy a kiválasztás visszavonásával jelezze, amennyiben nem járul hozzá:

Erősíti a Toyota honlap biztonságát, és biztosítja az Ön számára a honlap alapszolgáltatásait.

Az általunk nyújtott szolgáltatásokat javítja, azok általános teljesítményének elemzésével, felmérésével és folyamatos ellenőrzésével.

Emlékszik az Ön belépési adataira, és bizonyos választások megjegyzésével javítja az Ön felhasználói élményét.

Lehetővé teszi a teljes élményt, rögzíti az Ön által meglátogatott oldalakat, vagy az Ön tartózkodási helyéhez közeli szolgáltatásokat kínál. Ezek folytán Ön célzott hirdetéseket láthat a Toyota honlapján és az azon kívül meglátogatott egyéb webhelyeken is.