A közönség autója

Toyota Corolla

Mindannyiunkat kellemes érzés fog el, ha ráismerünk valamire a múltból.

Egy kedvenc sláger gyerekkorunkból, amit a rádióban hallunk, egy illat, ami a családi ebédek emlékét eleveníti fel bennünk, vagy egy film – ezek közül bármelyik az ártatlanság és a fiatalság emlékét ébresztheti fel bennünk.

És autók is ébreszthetnek emlékeket. Emlékeztethetnek utazásokra, helyzetekre és pillanatokra, amelyek meghatározták az életünket: a bolondos családi utazások, a bizonytalan sebességváltások az első autónkkal, vagy az első utunk, amit büszkeségtől szétfeszülve tettünk meg vadonatúj céges autónk volánja mögött. Vagyis amikor egy olyan sikeres autóról beszélünk, mint amilyen a Toyota Corolla, akkor valójában világszerte 40 millió ember emlékeiről van szó.

/
/
/

A hatvanas évek embere számára Japánban egy autó sokkal inkább álmot jelentett, mintsem egy használati tárgyat. Ezek az emberek olyan autóra vágytak, amire büszkék lehetnek, ami a luxus érzetét kölcsönzi számukra.

A virágszirmok karikájáról elnevezett Corolla a következő szlogen jegyében született: ‘A piac legkívánatosabb autója – amely a Toyota technológiájának esszenciáját mutatja meg a világnak.’

Ez végső soron azt jelentette, hogy a Corollát arra tervezték, hogy túlszárnyalja a közönség igényeit, s olyan autó legyen, amely a legújabb technológiákat és technikákat testesíti meg, és nemcsak új szintű kényelmet, biztonságot és tudást egyesít, hanem olyan újdonságokat is, amiket mindaddig egyetlen családi modell sem kínált.

Azokban a korai időkben az emberek ugyanúgy rácsodálkoztak a Corollára, mint amikor megakad a szemünk egy rég látott ismerősön. Egy korabeli kereskedő szerint a legtöbben egyszerűen azt kiáltották: „nahát!”, amikor először látták meg az autót, és nem volt ritka az sem, hogy egy-egy új autó átadásakor kisebb bámészkodó tömeg verődött össze az utcáról.

/
/

Sok olyan országban, mint Hollandia (ahol a Louwman Múzeum sarkában is áll egy ilyen elragadó 1968-as modell) a Corolla volt az egyik első japán autó, amit valaha láttak – s ez még érdekesebbé tette az új típust.

/
/
/
/

Az akkoriban népszerű VW Bogárhoz vagy a Renault 4-hez képest hagyományosabb formavilágot képviselő Corolla egyszerre több, igencsak különböző stílust is megjelenített (kétajtós kupé, négyajtós lépcsőshátú, illetve kétajtós kombi). Mai szemmel vizsgálva a korabeli Corolla egészen parányinak tűnik az olyan modern családi autókhoz képest, mint az Auris vagy az Avensis.

Visszafogott, csinos arányaival, kidolgozott részleteivel és króm csíkjaival könnyen elképzelhetjük a Corollát a maga korában, amint magunk is szájtátva bámuljuk az út széléről.

Elöl két hatalmas fényszóró fogja közre a széles hűtőmaszkot, közvetlenül a csillogó lökhárító fölött, oldalt pedig a krómcsíkok futnak körbe az autó derékvonalának magasságában hátrafelé; hátul a szárnyacskákon olvasható Corolla felirat és a csomagtérfedél közepén lévő, szintén gazdagon krómozott Toyota márkajel kölcsönöz luxusautós hatást a kocsinak.

Belül a magas tetővonalnak köszönhetően tágas hely áll a Corolla utasainak rendelkezésére, elöl pedig egy egyszerű, egyetlen egységből álló műszerfalat találunk csekély mennyiségű kapcsolóval – valamint egy rádiót, kesztyűtartót és a hűtőventillátor vezérlőjét. Csupa olyasmi, ami akkoriban nem volt igazán gyakori a Corolla kategóriájában.

Az utasok bemélyedő, kényelmes üléseken foglalhattak helyet, nem pedig olyan pad-jellegű alkalmatosságokon, amelyek akkoriban elterjedtek voltak. Az üléseket 16 ponton steppelték le, így feszes, mégis kényelmes helyet biztosítottak, és a hátsó ülés is olyan bőséges helyet kínált, mint egy kanapé a nappaliban.

/
/
/
/
/

A fejlett váltó egy szintén kiváló minőségű 1,1 literes erőforráshoz kapcsolódott. Akkoriban a családi autókat általában egyliteres motorokkal szerelték fel, így ez a csekélyke többlet-térfogat a Corolla gépteteje alatt némi megnyugtató fölény érzetét keltette a konkurensekkel szemben.

Annak érdekében, hogy a Corolla útfekvése passzoljon a motor képességeihez, a MacPherson első felfüggesztési rendszerét építették be – szintén először a japán autók történetében. Két és fél évnyi további fejlesztést követően a Toyota mérnökeinek sikerült tökéletesíteniük az alap-futóművet, s ennek a munkának az eredménye az az alapbeállítás, amit azóta is számos autóban alkalmaznak. Hátul úgynevezett félig úszó felfüggesztést alkalmaztak, amelynek köszönhetően jelentősen csökkent a laprugók jellegzetes nyikorgó hangja.

Úgy tűnik, a Corollának mindene megvolt a sikerhez: a csinos külső, a remek motor és a kényelmes utastér – ám a projekt vezetői még nem voltak elégedettek. Ők a biztonság terén is úttörő szerepet szántak az autónak. Az eredetileg dobfékkel szerelt típus egyes modellváltozataihoz hamarosan tárcsaféket is lehetett rendelni, ami szintén világújdonságnak számított a családi autók körében. A típus továbbfejlesztése során újabb biztonsági elemek is megjelentek: a két-, majd hamarosan hárompontos biztonsági öv, a becsapódási energiát részben elnyelő kormányoszlop és a fejtámasz.

Alig három évvel a megjelenése után, 1966-ra a Corolla kivívta méltó helyét a piacokon, hiszen abban az évben ez volt a legnagyobb darabszámban eladott japán autó.

Manapság, 50 évvel azután, hogy az első Corolla kigördült a gyárkapun, a sorozat tizenegyedik generációja igyekszik megfelelni az új világ mind keményebb kihívásainak, méghozzá ugyanazokra az értékekre építve, amelyekkel első sikereit elérte: innováció, biztonság, vezetési élmény és kedvező ár. Mindezeknek köszönhetően a Corolla nemcsak az egyik legnépszerűbb típus lehet, hanem elődeihez hasonlóan újabb történeteket és emlékeket formálhat világszerte.

/

Hálás köszönet Ronaldnak és csapatának a hágai Louwman Múzeumban a segítségért e cikk elkészítéséhez.

Kapcsolódó oldalak

Az Ön cookie-beállításai

Honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Ha ez Önnek megfelel, kérjük változatlanul használja tovább honlapunkat, vagy ide kattintva nézzen utána, hogyan tudja módosítani cookie-beállításait.

Kérjük, a megfelelő jelölőnégyzet kiválasztásával jelezze, amennyiben ehhez hozzájárul, vagy a kiválasztás visszavonásával jelezze, amennyiben nem járul hozzá:

Erősíti a Toyota honlap biztonságát, és biztosítja az Ön számára a honlap alapszolgáltatásait.

Az általunk nyújtott szolgáltatásokat javítja, azok általános teljesítményének elemzésével, felmérésével és folyamatos ellenőrzésével.

Emlékszik az Ön belépési adataira, és bizonyos választások megjegyzésével javítja az Ön felhasználói élményét.

Lehetővé teszi a teljes élményt, rögzíti az Ön által meglátogatott oldalakat, vagy az Ön tartózkodási helyéhez közeli szolgáltatásokat kínál. Ezek folytán Ön célzott hirdetéseket láthat a Toyota honlapján és az azon kívül meglátogatott egyéb webhelyeken is.