A tökéletes hosszútávfutó

Toyota TS010

A motorsportok csúcskategóriájában három igazán nevezetes versenyt ismerünk, és mindegyiknek megvan a maga különlegessége.

/

Mindegyik nevétől felpezsdül a vér még a legtapasztaltabb autóversenyzők ereiben is: a történelmi múlttal rendelkező amerikai Indianapolis 500, a fényűző kikötőben tartott Monaco Grand Prix, s mindezek felett kétségkívül a legkeményebb teszt a 24 Hours of Le Mans, vagyis a 24 órás Le Mans-i verseny.

A világ legrégebbi hosszú távú versenyét egy francia kisváros mellett rendezik meg már 1923 óta, és minden évben a legtapasztaltabb pilóták és a legfejlettebb versenygépek találkoznak itt, hogy összemérjék képességeiket a 24 órás futamon.

A World Sportscar Championship (WSC), vagyis a Hosszútávú Sportautó Világbajnokság, vagy ahogyan mostanában nevezik, a World Endurance Championship (WEC), azaz a Hosszútávú Világbajnokság legfényesebb trófeájára, a Le Mans-i győzelemért járó serlegre vágyik a legjobban minden pilóta, márka és csapat. A Toyota számára 1985-ben kezdődött a Le Mans-i történelem.

/
/
/

A nyolcvanas évek második felében a Toyota Goup C, vagyis ahogyan akkoriban nevezték őket, a C-csoportos világbajnokságban szereplő autói már jelentős sikereket értek el a Le Mans-i erőpróbákon: az első próbálkozásra 1985-ben a 12. majd 1990-ben a hatodik helyet sikerült megszerezniük.

Egy évvel később, a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) C-csoportos szabályrendszere jelentős változásokon ment keresztül, ami miatt a csapatoknak alaposan újra kellett tervezniük az autóikat. Ezek a változások a Toyota számára azt eredményezték, hogy megszületett egy új autó, a Toyota TS10, ami olyan kiváló génekkel rendelkezett, amelyek aztán a TS-típusjelzésű, mára ikonikussá vált hosszútávú versenyautók sikeres sorában is öröklődtek.

Ennek a csúcs-versenyautónak a szíve egy Formula 1-es inspirációval tervezett, 3,5 literes, V10-es erőforrás volt; ez váltotta fel az elődje 3,6 literes, V8-as turbómotorját. A mintegy 600 lóerős ‘Le Mans’, valamint a 700 lóerős ‘sprint’-konfigurációval az új autó ki tudta használni mindazokat az előnyöket, amelyeket az új szabályrendszer kínált. A neves tervező, Tony Southgate közreműködésével készített karosszéria hosszabb és áramlástani szempontból sokkal fejlettebb volt, s még 350 km/órás tempónál is szinte hasította maga előtt a levegőt, miközben egy Formula 1-es versenyautóénál kétszer nagyobb leszorító erőt produkált.

A feltűnő pirosra fényezett, kecses formájú új autó először az 1991-es WSC-szezon utolsó futamán, a japán Autopolisban gördült a pályára két brit pilóta, Geoff Lees és Andy Wallace párosával. A vadonatúj, még alig tesztelt versenygép rögtön megvillantotta oroszlánkörmeit, hiszen hatodikként ért célba, alig néhány körrel a győztes mögött!

A következő idény nem is kezdődhetett volna jobban: győzelem a nyitófutamon az olaszországi Monzában, ami megalapozta mindazt, ami aztán következett.

Az 1992-es év végére a TS10-es a második helyre repítette a Toyotát a WSC-sorozatban, míg az All Japan Sports Prototype Championship-ben (Japán Prototípus Bajnokságban) elért további két győzelem a C-csoport legjobbjává tették a Toyotát rögtön az első sikeres évben!

Ugyanebben az esztendőben hosszú és hősies küzdelem után a TS10-es második helyen ért célba a Le Mans-i 24 órás viadalon. Bár a győzelemről éppen csak lecsúszott a csapat, ez a remek eredmény bebizonyította, hogy a TS10-es az egyik leggyorsabb autó a pályán.

Sajnos 1993-ban törölték mind a WSC-t, mind a japán prototípus bajnokságot, így a TS10 és a csapat csak Le Mans-ra koncentrálhatott. A versenyre új autók készültek, amelyek egész sor fejlesztést kaptak az előző évi modellekhez képest. Ilyen volt a könnyebb karosszéria és az erősebb motor – ennek ellenére a negyedik és a nyolcadik helyezés volt a legtöbb, amit a csapat el tudott érni.

/
/
/

Jó húsz évvel azután, hogy utoljára vett részt egy versenyen, az egyik 1993-as TS10-es a hágai Louwman Múzeumban áll, ám mindmáig körüllengi a versenypályák atmoszférája, és minden porcikája hősies, talán rémületes pillanatokról tudna mesélni… Ráadásul még a 93-as Le Mans-i futam pilótáinak neve is ugyanott virít rajta, kiemelve az autó történelmi értékét.

Az autót láthatóan a teljesítmény jegyében terezték. A karosszéria minden nyílásának és kiemelkedésnek meghatározott funkciója volt: hűteni a vörösen izzó féktárcsákat, rengeteg levegőt terelni az éhes motorhoz, és persze megfelelő tapadást biztosítani a széles gumik és az aszfalt között a kanyarokban. A ’93-as modell feltűnő ismertetőjegye a csupaszon árválkodó hátsó kerék: az elődjén még az akkori szabályok megengedték, hogy feltűnő burkolatok takarják el ezt a területet.

A karosszériaelemek emelkedő vonala és a kerekekre szorosan rásimuló, szinte a gumikhoz tapadó kerékjárati ívek mind azt a célt szolgálták, hogy az elképesztően erős, irdatlan méretű hátsó fékek és a hatalmas hátsó szárny felé tereljék a levegőt. Ez a méretes idom szinte azt sugallja, hogy akkora erővel préseli le az autó hátulját, hogy ha nem lenne elől olyan alacsony a gépsárkány szoknyája, akkor menten a levegőbe emelné az autó orrát.

Egy ilyen hosszú autóhoz képest a fülke egészen parányinak tűnik, és nagyon nehéz elképzelni, hogy a pilóták gyorsan ki- be mászhattak a kis oldalsó nyílásokon keresztül, miközben ráadásul szerelők hada dolgozott körülöttük: cserélték a kerekeket, üzemanyaggal töltötték fel az autót, mosták a szélvédőt, mielőtt a TS10-es visszaviharzott volna a boxutcából a pályára.

/
/

Ha kinyitjuk a fülkeajtót, egy szűk, tipikusan versenyautós munkateret találunk, amelynek minden pontja a funkcióját szolgálja. Az egyenes aljú kormánykerék nagyméretű LCD-monitor előtt díszeleg, körülötte egy csomó kapcsoló, kijelző és vezérlő, amelyek lehetővé teszik, hogy a versenyző a küzdelem hevében is könnyedén végezhessen kisebb beállítás-módosításokat. Igencsak kimerítő környezet lehetett a versenyzők számára körről körre, óráról órára ebben a szűk munkatérben dolgozni, miközben minden kanyarban rettenetes erővel húzza a fejüket az oldalgyorsulás ereje – s az egyetlen megváltást csak a közelgő pilótacsere jelenthette.

De a mezőny elitjéhez tartozó pilóták számára a verseny fizikai kihívásaival járó szenvedés bőven megérte a fáradságot, hiszen egy olyan kiemelkedő versenyautót vezetni, mint a TS10-es – méghozzá a teljesítményhatáron hajtva, a világ leghíresebb versenypályáján – olyan emlék, amely sosem fakulhat meg.

“A versenyzéssel nem a kíváncsiságunk kielégítése a szándékunk, hanem az, hogy segítsük az egész japán autóipar fejlődését.”

Kiichiro Toyoda (a Toyota alapítója)

A TS10-es ugyan sosem érte el hőn áhított célját, hiszen nem sikerült diadalmaskodnia Le Mans-ban, de így is több mint eleget tett azért, hogy méltó helyet vívjon ki magának a sport történelemkönyveiben. Génjei ma is tovább élnek a következő TS versenyautókban, így a TS20-asban, és a hybrid-korszakban is, a 2012-es TS30-asban.

Elődjei örökségének hála 2014-ben az 1000 lóerős TS040 HYBRID uralta WEC-sorozatot mind a pilóták, mind a csapatok versenyében, az új korszakban a sportkocsiversenyek élvonalában demonstrálva a Toyota hybridekkel kapcsolatos tudását.

Élete kései szakaszán a Toyota alapítója, Kiichiro Toyoda beszélt arról, hogy hite szerint miért van fontos szerepe a versenyzésnek abban, hogy jobb személyautókat lehessen készíteni: “A gyártóknak mindenképpen részt kell venniük az autóversenyzésben, hogy a legkeményebb körülmények között teszteljék járműveik tartósságát és teljesítményét, és hogy megmutassák, mire képesek” – mondta. “A versenyzéssel nem a kíváncsiságunk kielégítése a szándékunk, hanem az, hogy segítsük az egész japán autóipar fejlődését.”

A versenypályákon aratott sikerek történelmével a hátunk mögött, s egy új, izgalmas korszak előtt állva nyilvánvaló, hogy az olyan kiemelkedő járművek, mint például a TS10-es bizonyítják, hogy hogy egy olyan jövő küszöbéhez értünk, amelyben egyre jobb autókat vezethetünk – méghozzá a versenypályáktól távol is.

Hálás köszönet Ronaldnak és csapatának a hágai Louwman Múzeumban a segítségért e cikk elkészítéséhez.

Kapcsolódó oldalak

Az Ön cookie-beállításai

Honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Ha ez Önnek megfelel, kérjük változatlanul használja tovább honlapunkat, vagy ide kattintva nézzen utána, hogyan tudja módosítani cookie-beállításait.

Kérjük, a megfelelő jelölőnégyzet kiválasztásával jelezze, amennyiben ehhez hozzájárul, vagy a kiválasztás visszavonásával jelezze, amennyiben nem járul hozzá:

Erősíti a Toyota honlap biztonságát, és biztosítja az Ön számára a honlap alapszolgáltatásait.

Az általunk nyújtott szolgáltatásokat javítja, azok általános teljesítményének elemzésével, felmérésével és folyamatos ellenőrzésével.

Emlékszik az Ön belépési adataira, és bizonyos választások megjegyzésével javítja az Ön felhasználói élményét.

Lehetővé teszi a teljes élményt, rögzíti az Ön által meglátogatott oldalakat, vagy az Ön tartózkodási helyéhez közeli szolgáltatásokat kínál. Ezek folytán Ön célzott hirdetéseket láthat a Toyota honlapján és az azon kívül meglátogatott egyéb webhelyeken is.