Brüsszel, 2021. február 9. – A nemrégiben közzétett 2020-as értékesítési eredmények újfent megerősítették, hogy a Toyota Yaris rabul ejtette az európai vevők szívét és képzeletét. Minden ötödik Toyota-vásárló a Yarist választotta, ami egy év alatt 8,4 százalékkal növelte részesedését a szegmensben. A vevők döntésében – sok egyéb mellett – fontos szerepet játszott, hogy az autóhoz alapáron jár a szegmens leggazdagabb aktív és passzív biztonsági felszereltsége; jó példa erre az európai B-szegmensben elsőként kínált középső légzsák. Nem meglepő tehát, hogy az autó iránti kereslet meghaladja a pillanatnyi gyártási kapacitást.
Miközben a modell kiemelkedő értékesítési eredményeket produkált 2020-ban, ugyanez az időszak komoly próbatétel elé is állította a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) üzemét. Marvin Cooke, a TME ügyvezető alelnöke és az európai gyártási tevékenység irányítója így emlékszik vissza erre: “Március közepén Európa-szerte megjelent a koronavírus. Március 18-án úgy döntöttünk, hogy a piac megtorpanásával és a kormányzati lezárásokkal összhangban leállítjuk üzemeinket. Öt héttel később a TMMF volt az első európai Toyota-gyár, ahol – az egészségügyi és biztonsági előírások szigorú betartása mellett, illetve a dolgozókkal és szakszervezetekkel egyeztetett módon – újra megindult a termelés. Mindenki elkötelezetten dolgozott azon, hogy kifuttathassuk az előző modellváltozat termelését, és időben nekiláthassunk az új, negyedik generációs Yaris gyártásának.”

Külön nehézséget jelentett, hogy miközben az üzemet jelentős mértékben átalakították az új Yaris gyártásához, a szerelőszalagokon még nagy sorozatban készültek az előző modellgeneráció példányai. Cook szerint: “A Toyota kaizen szellemiségének megfelelően az volt a legfontosabb kérdés, ‘hogyan gyárthatunk még jobb autót?’ Erőfeszítéseinket talán úgy lehetne a legjobban összefoglalni, hogy intelligensen kombináltuk embereink átfogó képzését, az emberi kéz munkájának automatizálását és az új gyártási technikákat.”
Az egyik legfontosabb fejlesztés az autó menetdinamikájára közvetlen hatást gyakorló karosszéria-merevség volt: a hegesztési pontok száma 9 százalékkal nőtt. A hegesztősoron működő robotok több mint 70 százalékát kicserélték vagy megújították, ami mind az ergonómiát, mint a precíziós munkavégzést, mind pedig a termelékenységet tovább javította. Jó példa erre, hogy a hegesztések egy része úgy készül, hogy az autó közben megállás nélkül halad a szerelősoron. A konnektivitásnak köszönhetően a robotok karbantartása is egyszerűbbé vált, és az esetleges hibák is hamarabb kiderülnek.
“Ami az automatizálást illeti, Toyota csak ott fektet be ilyesmibe, ahol tényleg érdemes. Nem mindig a robotmunkát választjuk elsőként, mivel Toyota gyártási rendszerének középpontjában továbbra is az emberek állnak,” mutat rá Marvin. „Mindig azt mondom, hogy inkább az eszünket használjuk, mint a pénzünket.”
Mivel sok vásárló rendeli meg Yarisát kéttónusú festéssel, nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a fényezőüzem kapacitásának bővítésével lerövidítsék ennek elkészítési idejét. Itt a korábbinál több robot működik, így a legtöbb autónak a korábbi két alkalom helyett már csak egyszer kell áthaladnia a festőalagúton. A vásárlók nyugalma érdekében egy vadonatúj, teljesen automatizált eljárást is kidolgoztak az autó alján található korróziógátló réteg felhordására és a nehezen hozzáférhető üregek elérésére.