A pickuptól a sportautóig

30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030-ig Toyota

2021-12-15

A világ legnagyobb és egyben legzöldebb autógyártója, az Európában mára most 60%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő, és a plug-in hibrid elektromos, az akkumulátoros elektromos valamint a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota a vállalat világszintű elnöke, Akio Toyoda bejelentése szerint nem kevesebb, mint 30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030, ezzel teljessé téve a vállalat globális akkumulátoros elektromos autó kínálatát.

Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke a számos újdonságot jelentett be a vállalat karbonsemlegességi stratégiájával kapcsolatban. A tervek szerint a vállalat 30 különböző akkumulátoros elektromos modellt tesz elérhetővé 2030-ig világszerte, 2035-ig pedig a gyárakban is eléri a karbonsemlegességet. A vállalatvezető bejelentése az alábbiakban olvasható:

„Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Akio Toyoda vagyok. Nagyon köszönöm, hogy időt szakítottak ránk és csatlakoznak hozzánk a mai napon. Ezúttal a Toyota karbonsemlegességi stratégiájáról szeretnék beszélni – különösen az akkumulátoros elektromos autókat illetően, amelyek az egyik legígéretesebb lehetőséget nyújtják. Úgy hiszem, hogy a karbonsemlegesség elérése egyet jelent egy olyan világgal, amelyben az emberek továbbra is boldogan élhetnek ezen a bolygón. Szeretnénk segíteni abban, hogy egy ilyen világ létrejöhessen. Ez már jó ideje a Toyota vágyálma, amelyet globális vállalatként a jövőben is küldetésként tűz ki maga elé.

A kihívás teljesítéséhez a lehető legnagyobb mértékben kell csökkentenünk a széndioxid-kibocsátást, méghozzá a lehető leghamarabb. Egy sokoldalú világban élünk, méghozzá egy olyan korban, ahol nehéz megjósolni a jövőt. Éppen ezért nehéz mindenkit boldoggá tenni egyetlen megoldással. Éppen ezért a Toyota a lehető legtöbb lehetőséget szeretné biztosítani az ügyfelei számára világszerte. Úgy hisszük, hogy az elektrifikált járműveket két kategóriára lehet osztani, az energiahasználat függvényében.

Az egyik kategória a „karboncsökkentő járműveké”. Ha a járművet hajtó energia nem tiszta forrásból érkezik, az elektrifikált jármű használata (típustól függetlenül) nem jelent zéró széndioxid-kibocsátást. A másik kategória a ténylegesen „karbonsemleges járműveké”. Ezek tiszta energiával működnek és használatuk teljes időtartamában zéró széndioxid-kibocsátással járnak. Mi a Toyotánál mindent megteszünk annak érdekében, hogy ilyen járműveket valósítsunk meg.

30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030-ig Toyota | Crossover EV

Ma szeretném bemutatni, hogy mivel készülünk a jövőre. Kezdjük a saját fejlesztésű akkumulátoros elektromos autókból álló Toyota bZ sorozattal. A Toyota bZ jelentése ’beyond Zero’, küldetése pedig ennek megfelelően az, hogy túlmutasson a zéró károsanyag-kibocsátáson. A mozgás szabadsága és a vezetés élménye. Célunk nem csupán a széndioxid-kibocsátás csökkentése és egyéb negatív hatások minimalizálása. A célunk ezen túlmutat. A bZ sorozat esetében saját fejlesztésű, kimondottan a célok teljesítésére készült platformot használunk az akkumulátoros elektromos autóink számára, hogy a globális piac különböző igényeinek eleget tegyünk.

A kínálat első modellje a nemrégiben bejelentett bZ4X. A Subaruval közös fejlesztés lehetővé tette, hogy a kifinomult működést egyesítsük a kivételes manőverezhetőséggel és egy valódi SUV modell tulajdonságaival. A jövő évi piaci bevezetéshez ezekben a pillanatokban is készítjük fel a Toyota Motomachi gyárát a bZ4X sorozatgyártására. Az első modellek hamarosan megérkeznek az ügyfelekhez. Emellett még tovább bővítjük a bZ kínálatot. Tekintsék meg ezt a két modellt!

Ez a gyönyörű sziluettel rendelkező, középkategóriás SUV az akkumulátoros elektromos autók új korszakát ígéri. A megjelenése már első pillantásra beszállásra és vezetésre csábít. Ez pedig a sorozat legkompaktabb kialakítású SUV modellje – egy kisméretű akkumulátoros elektromos autó, amely kényelmes belső térrel rendelkezik, és elsősorban az európai és japán vásárlók számára készül. Minél több akkumulátort teszünk egy autóba a hatótáv növelése érdekében, az annál nagyobb, nehezebb és drágább lesz. Mivel ez a SUV egy kisméretű jármű, van egy dolog, amivel kapcsolatban különösen alaposnak és célra törőnek kell lennünk.

Ez pedig nem más, mint a hatékonyság. Az egyik legfontosabb dolog az, hogy milyen mértékben tudjuk fokozni a jármű teljes energiahatékonyságát, vagyis azt, hogy mennyivel kevesebb energiával tudjuk megvalósítani a helyváltoztatást. Ez pedig pont az a technológia, amelyet a Toyota már több mint 30 éve fejleszt. Minden tekintetben megpróbáltuk a legtöbbet beleadni a hatékonyság fokozásához, így ezzel a járművel az a célunk, hogy kilométerenként csupán 125 Wh-t fogyasszon, ami a kompakt SUV kategória legjobb adata. Mellette pedig itt van egy középkategóriás szedán, amely tökéletesen megfelel az ügyfelek első elektromos autóval kapcsolatos elvárásainak. Ugyanakkor nagyméretű SUV modellt is elérhetővé teszünk, opcionális harmadik üléssorral, amely lehetővé teszi a nagycsaládosok számára is a közös utazást. Mit gondolnak róla?

Nem csupán a jelenlegi modelljeinket kínáljuk majd akkumulátoros elektromos hajtáslánccal, hanem egyedi, reálisan árazott tömeggyártású modelleket tervezünk, mint például a bZ sorozat, amelyek mindenféle ügyféligénynek megfelelnek. Ezzel szeretnénk az ügyfeleket világszerte egyedi és lenyűgöző formatervvel, valamint az akkumulátoros elektromos autók élvezetes vezetési és használati élményével megajándékozni. A Toyota egy globális vállalat, amelyet ügyfelei világszerte támogatnak. A Toyota márka összesen több mint 100 belső égésű, hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos, valamint üzemanyagcellás modellt forgalmaz több mint 170 országban és régióban.

30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030-ig Toyota

A Lexus márka több mint 30 belső égésű, hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos járművel rendelkezik több mint 90 országban és régióban. Ezt szeretnék tovább bővíteni karbonsemleges járművek lehetőségével akkumulátoros elektromos járművek teljes kínálatával. Egészen pontosan 30 akkumulátoros elektromos járművet szeretnénk bemutatni 2030-ig, globálisan elérhetővé téve akkumulátoros elektromos személyautók és haszongépjárművek teljes kínálatát. Kérem, nézzenek ide. Ez a Toyota kibővített akkumulátoros elektromos kínálata. Üdvözlöm Önöket a jövő bemutatótermében!

Először is, kezdjük a Lexus márkával! A Lexus olyan márka szeretne lenni, amelyet a hitelessége miatt választanak a vásárlók. A márka felelőseként én hiszek ebben. A Lexus egyedi formatervezéssel és különleges vezetési élménnyel rendelkezik, a hibrid elektromos technológia úttörőjeként pedig új mércéket állított fel. Most pedig új fejezet kezdődik meg a Lexus márka életében. A márka elektrifikációs törekvései még előrébb lépnek. A jármű teljes potenciáljának kihasználása az elektromos technológiával… a Lexus számára ezt jelenti az elektrifikáció. Olyan elektrifikált Lexus modelleket tervezünk, amelyek a lineáris gyorsulás és lassulás élményét kiváló fékérzettel és lenyűgöző menetdinamikával egyesítik a vezetés élménye érdekében.

Úgy hisszük, hogy az akkumulátoros elektromos hajtás lesz a Lexus jövőbeli szimbóluma, méghozzá egy olyan modell formájában, amely egyértelműen kifejezi az automobil elektrifikáció által vezérelt evolúcióját. A legújabb ezen modellek sorában a Lexus RZ. Az alapvető értékek fejlesztése és a Lexus Driving Signature tökéletesítése az akkumulátoros elektromos járművek érkezésével sem változik. A Lexus Driving Signature, mint tökéletes vezetési élmény elérése egy soha véget nem érő folyamat, amely egy akkumulátoros elektromos sportmodell fejlesztésével lép új szintre. Merész arányaival és alacsony felépítésével a sportautó egyedi Lexus vezetési élményt nyújt majd és a márka jövőjének szimbóluma lesz.

A 0-100-as gyorsulást 2 másodperchez közel tudja majd le, a hatótávja 700 kilométer lesz, és a szilárdtest akkumulátorok használatának lehetőségével egy olyan akkumulátoros elektromos autót szeretnénk megalkotni, amely igazán kimagasló teljesítményt nyújt. Az akkumulátoros elektromos modellekkel a Lexust egy olyan márkává szeretnénk alakítani, amely a Lexusra jellemző kivételes vezetési élményt nyújtja, miközben a kézművességet kihasználva még személyesebb termékeket tud kínálni. A Lexus következő generációs akkumulátoros elektromos sportautója az LFA fejlesztése során megszerzett tapasztalatokat használja fel, örökölve a legendás modell vezetési tulajdonságait.

30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030-ig Toyota

Ezt a szellemi örökséget fejlesztjük még tovább és ezzel ruházzuk majd fel a többi modellt is, miközben a Lexus egy olyan márkává változik, amelynek középpontjában az akkumulátoros elektromos autók állnak. Az akkumulátorok és az elektromotorok elhelyezésének köszönhetően még nagyobb szabadsággal rendelkezünk az akkumulátoros elektromos autók tervezésénél. Ez a szabadság pedig lehetővé teszi, hogy még inkább az ügyfelek igényeire koncentráljunk, a különböző régiók és életstílusok elvárásainak megfelelően, valamint a haszongépjárművek esetében különböző megoldásokat tegyünk lehetővé a hosszú távú fuvarozástól a végső, helyi kiszállításig.

A Lexus kínálata mögött látható járművek különböző akkumulátoros elektromos Toyoták. A világ egyre változatosabbá válik. Az emberek egyre határozottabban hozzák meg döntéseiket a szabad és élvezetes életvitel jegyében. A Toyotánál mi úgy hisszük, hogy az igazán jó termékek új élményeket nyújtanak az ügyfelek számára, elősegítve a választott életstílusban való kiteljesedést. Ebből a szempontból pedig minden egyes elektromos járműnek egyedinek és különlegesnek kell lennie – nem csupán azoknak, amelyek a dedikált platformon készülnek, hanem azoknak is, amelyek a jelenlegi modellekre alapulnak.

Mindez azt jelenti, hogy építünk majd a Toyota terepjárók örökségére is az új, izgalmas élmények jegyében, valamint új utakat is keresünk a sokoldalúság és a dinamikus vezethetőség egyesítésére. A haszongépjárművek, mint például az e-Palette megváltoztatja a hétköznapi életet a városokban. Emellett a kisebb méretű szegmensekben is új mobilitási megoldásokkal jelentkezünk. A kimagasló sokoldalúsággal egyesülő kompakt kialakítás új, izgalmas lehetőségeket kínál munka célokra, valamint a fiatalok személyre szabási lehetőségeire is. Emellett pedig új megközelítések is nyílnak a legkisebb szegmensekben, mint például az autómegosztás, ahol különböző variánsok lesznek elérhetők a különböző üzleti modellek számára.

Végül, de nem utolsó sorban, a hozzám hasonló autórajongók sem lesznek csalódottak. Az EV korszak új lehetőségeket biztosít a fokozott változatosságra és élményekre is. Elektromos autó Önnek, nekem és mindenki számára. „Egy EV mindenki számára”. Szóval, mit gondolnak a Toyota akkumulátoros elektromos autóiról? A most megmutatott jövő nagyon is közel áll hozzánk. Az itt bemutatott akkumulátoros elektromos Toyoták többsége a következő években megjelenik. A célunk az, hogy 2030-ra elérjük a 3,5 milliós globális EV értékesítést.

A Lexus célja, hogy 2030-ra minden szegmensben kínáljon akkumulátoros elektromos autót, illetve Európában, Észak-Amerikában és Kínában szeretné elérni a 100 százalékos akkumulátoros elektromos részarányt, összesen egymillió járművet értékesítve globálisan. Emellett pedig 2035-re a márka teljes, globális kínálata akkumulátoros elektromos járművekből fog állni.

30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030-ig Toyota

A célok eléréséhez már jó ideje fektetünk be a különböző területekbe. Járműfejlesztés tekintetében a Toyota 1997-ben mutatta be a Priust, a világ első sorozatgyártású hibrid elektromos autóját. Azonban az akkumulátoros elektromos járművek fejlesztése ennél kis korábban kezdődött nálunk. 1992-ben hoztuk létre az Elektromos Járműfejlesztési Divíziót, és 1996-ban mutattuk be a RAV4 EV-t. Ezt követően a 2000-es években több helyen is bemutattuk az „e-com” kisméretű EV prototípust. Továbbá már 2012-ben bemutattuk a különösen kisméretű, elektromos „COMS”-t és a kiskategóriás „eQ” elektromos autót. Az akkumulátoros elektromos autókban rejlő potenciált már régóta tanulmányozzuk.

Az idei évben mutattuk be a „C+pod” és a „C+walk” modelleket és felgyorsítottuk az akkumulátoros elektromos autók fejlesztését, beleértve például az „e-Palette” modellt, amely különböző helyzetekben biztosítja az emberek számára a helyváltoztatás szabadságát. Az akkumulátoros elektromos járművek fejlesztésével egy időben, még az 1990-es évek elején kezdtük meg a hidrogénnel működő, üzemanyagcellás elektromos járművek fejlesztését. 2002-ben mutattuk be a Toyota FCHV-t, majd számos demonstrációt követően a jármű 2008-ban kapott átfogó átdolgozást – így jött létre a Toyota FCHV-adv.

A hosszú távú stratégiának megfelelően 2014-ben mutatkozott be végül a Mirai első generációja. Azóta a technológia megjelent buszokban és nagy teherautókban is, illetve az üzemanyagcellás járműveink is továbbfejlődtek. Az akkumulátorok tekintetében a Toyota már hosszú évek óta házon belül kutatja, fejleszti és gyártja az akkumulátorait.

1996-ban hoztuk létre a Prime Earth EV Energy kezdeményezést. A nikkel-metál-hidrid akkumulátorokkal kapcsolatos technológia továbbfejlesztése mellett már 2003-ban megkezdtük a lítium-ion akkumulátorok fejlesztésének felgyorsítását. Emellett az Akkumulátorkutató Részleg 2008-as létrehozását követően jelentős előrelépést tettünk a szilárdtest és más újgenerációs akkumulátorok kutatásában. Tavaly létrehoztuk a Prime Planet Energy & Solutions kezdeményezést az akkumulátor üzletág kiterjesztésének gyorsítására. Az elmúlt 26 évben közel 1 billió yent fektettünk be és több mint 19 millió akkumulátort gyártottunk. Úgy hisszük, hogy az időközben megszerzett tapasztalat jelentős kompetenciát jelent a számunkra. A jövőt illetően a szeptember 2-án bejelentett 1,5 billió yenes akkumulátor-beruházást 2 billió yenre növeljük azzal a céllal, hogy még fejlettebb, még jobb minőségű és mégis megfizethető akkumulátorokat együnk elérhetővé.

30 akkumulátoros elektromos autót mutat be 2030-ig Toyota

A természeti forrásokat illetően a Toyota Tsusho már 2006-ban kutatásokat végzett a lítiummal és más erőforrásokkal kapcsolatban és folyamatosan dolgozik a biztos utánpótláson. Energetikai tekintetben a Toyota Tsusho már több mint 30 éve dolgozik a megújuló energiaforrások kihasználásán, például szél- és naperőművek létrehozásával. Emellett gyárainkban is szeretnénk elérni a karbonsemlegességet 2035-re, folyamatosan csökkentve az energiafelhasználást és kibővítve az innovatív gyártási technológiák használati körét. Ez egy sokoldalú és feltérképezetlen terület, így a rugalmasság különösen fontos a termékek fajtájának és mennyiségének tekintetében, miközben a piaci trendeket folyamatosan szem előtt kell tartani.

Úgy hisszük, hogy a kiszállítási idők csökkentése és a Toyota gyártási rendszer módszerei a japán autógyártás folyamatos fejlesztésével együtt versenyképes előrelépést biztosítanak a számunkra. Folyamatos előrelépésekre törekedünk minden területen a partnervállalkozásokkal együtt, a csoport vállalatait, az ellátási láncot és a márkakereskedéseket is beleértve. Az energia kritikus szerepet játszik a karbonsemlegesség elérésében. Éppen ezért a Toyota elkötelezett a karbonsemleges lehetőségek sokoldalú elérhetővé tételében az egyes országok és régiók szükségleteinek és helyzetének megfelelően. Nem mi, hanem a helyi piacok és ügyfeleink döntik el, hogy milyen lehetőséget választanak.

Éppen ezért szeretnénk erre minél több lehetőséget biztosítani. Üzleti szempontból sokan azt gondolhatják, hogy hatékonyabb megoldást jelent kevesebb lehetőségre koncentrálni. Ugyanakkor mi úgy gondoljuk, hogy a jövő változásaihoz való gyors alkalmazkodás fontosabb, mint megpróbálni megjósolni a bizonytalan jövőt. Éppen ezért szeretnénk megtartani a lehető legtöbbféle lehetőséget az ügyfeleink számára, amíg a követendő út egyértelművé nem válik. Mi a Toyotánál szeretnénk olyan vállalattá válni, amely hozzájárul a globális környezet védelméhez, megőrzéséhez és fejlesztéséhez, méghozzá azzal a céllal, hogy az emberek számára örömet okozzon, mindig közel maradva az ügyfelekhez.

Összegezve szeretnénk olyan vállalattá válni, amely mindenki számára boldogságot nyújt, úgy egyéni, mint társadalmi szinten. Szeretnénk egyre jobb jövőt átadni a gyerekeknek és az őket követő generációnak. Azt szeretnénk, hogy a jövő még fényesebb legyen. Úgy hiszem, hogy a jövő egy olyan dolog, amit mi mindannyian együtt hozunk létre. A japán autóipar 5,5 millió kollégámnak ad otthont, akik teljes támogatással segítették a japán autógyártás és mobilitás előrelépését. És világszerte ennél sokkal több kollégánk van. Ha mindannyian együtt cselekszünk akarattal és elköteleződéssel, képesek leszünk megannyi mosolyt és egy gyönyörű Földet hátrahagyni a következő generáció számára. Én ebben hiszek. Ezt szeretném elérni. Köszönöm.”