Akciók Tesztvezetés Márkakereskedő keresése Állítsa össze a saját autóját!

Az új Toyota Prius főmérnöke

Az új Toyota Prius főmérnökét kérdeztük

2016. 02. 22.

A Prius már a kezdetektől fogva környezetkímélő autó volt. Így hát egyértelmű volt, hogy az új modellnek is élen kell járnia a környezettudatosság terén – még akkor is, ha ma már jóval több kihívója akad ebben a versenyben, hiszen a piacon már más hibridek és persze elektromos hajtású autók is megjelentek.

/

Milyen célkitűzéssel kezdtek neki az új Prius megalkotásának, és miben különbözik ez az autó a korábbi modellgenerációktól?

A Prius már a kezdetektől fogva környezetkímélő autó volt. Így hát egyértelmű, hogy az új modellnek is élen kell járnia a környezettudatosság terén – még akkor is, ha ma már jóval több kihívója akad ebben a versenyben, hiszen a piacon már más hibridek és persze elektromos hajtású autók is megjelentek. Ugyanakkor az sem volt kérdés, hogy olyan autót kell alkotnunk, ami érzelmeket kelt, ösztönöz, szenvedélyt gerjeszt, és persze kifejezetten vonzó. Olyan autót képzeltünk el, amire a vásárló szívesen néz, amit örömmel érint meg, és amit élvezettel vezet.

A modellváltással ugyanakkor a metamorfózist, az átlényegülést is ki akartuk fejezni. Elődjeihez hasonlóan az új modell génkészletének is szerves része a környezettudatosság, de ez egy még jobb autó. Egy élvezetesen vezethető autó, amely hitelesen közvetíti a waku-doki (izgalom) hangulatát, ami a modern Toyoták fontos jellemzője.

Ez tényleg egy vadonatúj autó. Miféle kihívásokkal szembesültek a tervezése során?

A projekt éveket vett igénybe, hiszen idő kellett ahhoz, hogy a vadonatúj padlólemez, az új külső, a híres “Human-tech” utastér, valamint az újratervezett, tovább tökéletesített hajtás egységes egészet alkosson. Ez a munka rendkívüli gondosságot és elkötelezettséget követelt – és azt, hogy mindig a leendő vásárlók lebegjen a szemünk előtt.

Az első megoldandó feladat az új autó tömegének kordában tartása volt, ezért a csapatommal már jó előre, még a tervezési fázis előtt elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan és hol csökkenthetjük a jármű súlyát. Az is nagy felelősséget rótt ránk, hogy ez az első modell, ami a TNGA padlólemezre épül, komoly kihívást jelentett, hogy a Prius esetében már hagyománynak számít az egymást követő modellgenerációk egyre alacsonyabb üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása.

A fejlesztések minden eddiginél hatékonyabbnak bizonyultak. Hogyan sikerült ezt elérni?

Ahogy a rövidtávfutás világcsúcstartója, Usain Bolt is csak keservesen tud lefaragni egy újabb tizedmásodpercet a rekordjából, úgy számunkra is kemény küzdelem volt minden újabb deciliternyi benzin megtakarítása. A siker titka, hogy felül kellett vizsgálnunk mindent, amit teszünk, és még a legapróbb előrelépéseket is komolyan kellett vennünk, hiszen ezek végül összeadódtak.

Vegyük például a benzinmotort, amin első ránézésre nem látni változást, hiszen ugyanaz a lökettérfogata és a felépítése. Ennek ellenére magasabb teljesítményt hoztunk ki belőle, mert javítottuk az égést, és számos apró változtatást hajtottunk végre, amelyek révén csökkent a belső súrlódása és javult a hővezérlése, így jelenleg ez a legjobb termikus hatásfokkal működő ilyen motor a világon. Egyszerűbben fogalmazva: az üzemanyag minden cseppjéből nagyobb teljesítményt hoz ki.

A hibrid rendszer többi fontos elemére, vagyis az erőátvitelre, az elektromotorokra és a hibrid akkumulátorra is ugyanilyen nagy figyelmet fordítottunk. Mindenhol csökkentettük a súlyt, mintha csak az egész autót fogyókúrára fogtuk volna. Ezzel párhuzamosan a részegységek mérete is csökkent, ami kompaktabb kialakítást tett lehetővé, így pedig áthelyezhettünk bizonyos elemeket – például a hibrid akkumulátort –, amivel egyrészt szabad teret nyertünk, másrészt pedig mélyebbre kerülhetett az autó tömegközéppontja.

A hibrid akkumulátor érdekes példája annak, hogyan sikerült fokoznunk az autó teljesítményét. Ahogy korábban, most is nikkel-metál hidrid akkumulátort használunk, ami jól passzol a Prius globális piacainak igényeihez – ám az új egység kompaktabb, mégis erősebb, gyorsabban tölthető, és hosszabb időn át biztosít megfelelő teljesítményt, mint elődei.

Milyen tényezők befolyásolták a Prius radikálisan újszerű külső megjelenését?

Az új Prius karosszériájára ugyanolyan nagy figyelmet fordítottunk, mint a hajtásláncára, hiszen a formaterv is jelentős mértékben javítja az autó hatékonyságát. Fontos szempont volt, hogy olyan dizájnt dolgozzunk ki, ami nemcsak nagyon áramvonalas, hanem remekül is néz ki.

Rengeteg számítást végeztünk azzal kapcsolatban, hogyan irányíthatnánk úgy a légáramlatokat, hogy közben az egész autót egyfajta “levegőfátyolba” burkoljuk. Munkánkat egy új szélcsatorna segítette, amelyben még úgy is tudtuk mérni a légáramlást, ha maga az autó is mozgott. Egyik makettet a másik után készítettük, és milliméterről milliméterre alakítgattuk a karosszériát, míg végül megszületett a tökéletes forma. Emellett a TNGA padlólemez is segítségünkre volt a tető, a karosszéria és a motorháztető magasságának lefaragásában, így tovább javult az aerodinamikai teljesítmény – méghozzá a fejtér csökkentése nélkül.

A karosszéria megformálásában sok fiatal formatervezőnk is részt vett, akik elkötelezetten törekedtek arra, hogy valami igazán újszerűt alkossanak. Az új Prius formavilága igencsak futurista, mégis élénken érződik rajta, hogy emberek számára készült, vagyis egy olyan gép született, ami valódi érzelmeket kelt a külső szemlélőben.

E-Jogi nyilatkozatunk

Honlapunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújthassunk Önnek.
ADATVÉDELMI SZABÁLYZAT