Shoichi Saito
Ha alaposan megfigyeljük ezeket az ikonikus szögeket és fényűző részleteket, rögtön észrevesszük, mennyire meghatározta a 2000GT a Toyota sportmodelljeinek legújabb képviselője, a GT86 formavilágát.
Belülről szemlélve először a hosszan és laposan az útra meredő géptető látványa tárul az utasok szeme elé. A bordázott, bőrborítású sportüléseket elegánsan egészíti ki a háromküllős kormánykerék, valamint a rózsafa-berakású váltóbot és műszerfal.
A vezető a kormány mögül kikacsintó két nagyméretű, krómmal szegélyezett óráról olvashatja le a sebességet és a fordulatszámot, míg a további kiegészítő információk öt
további, kisméretű kijelzőn tárulnak a szemünk elé. Ezek mellett az automata adáskeresőjű rádió található, és az összes további kapcsoló és visszajelző olyan jól strukturáltan helyezkedik el, hogy minden remekül áttekinthető és minden könnyedén a kezünk ügyébe esik.
Csakhogy a 2000GT több volt, mint egy csinos játékszer fényűző karosszériával és plüssel burkolt utastérrel, hiszen olyan kifinomult
műszaki tartalmat is rejtett, ami gondoskodott arról, hogy az autó éppen olyan jól is menjen, mint ahogy kinéz.
A teljesítmény világszínvonalú volt: a 2000GT-t 150 lóerős soros, hathengeres motor gyorsította akár 220 km/órás sebességre, és a százas sprinthez elegendő volt 8,6 másodperc is. Természetesen a műszaki „csomag” további fontosabb elemei sem hagytak kívánnivalót: szervós tárcsafékek mind a négy keréken,
független felfüggesztés, sportos differenciálmű és pihekönnyű magnézium keréktárcsák… Mindezek az újdonságok nem csupán először jelentek meg együtt egy japán autón, hanem egyúttal azt is garantálták, hogy a vezetőnek minden a rendelkezésére állt a biztonságos és kényelmes autózáshoz.
A 2000GT még ki sem került a szalonokba, s máris bekerült a történelemkönyvekbe, és örökérvényű teljesítményt nyújtott a motorsportok színpadán. A sok sebességrekord mellett, amelyeket felállított, három világrekordot valamint további 13 nemzetközi rekordot is begyűjtött, és jelentős sikereket ért el amerikai és japán versenyeken, különösen az 1967-es 24 órás Fuji futamon.
Néhány röpke évvel és 337 példánnyal később az utolsó 2000GT is kigördült a gyárkapun 1970-ben – nem csoda hát, hogy ma már csak keveset találhatunk belőle, így aztán igencsak különleges élmény testközelből megcsodálni e ritka modellt. Ezért is olyan izgalmas felfedezni egy ilyen tökéletes példányt, amely a hollandiai Louwman Múzeumban áll büszkén.
Nem kétséges, hogy ez a csábító és felettébb ritka japán autó még James Bond segítsége nélkül is teljesítette a projektvezető feladatát, és a Toyota 2000GT mindmáig a világ egyik legkiválóbb autójának számít.