1. Cég
  2. Hírek
  3. 2022
  4. Címvédésre készül a Toyota a Dakaron

Címvédésre készül a Toyota a Dakaron


2023. január 3.

Elindult a Dakar, a világ legkeményebb tereprally versenye, amelyen a címvédő TOYOTA GAZOO Racing három GR DKR Hilux T1+ versenygéppel méreti meg magát. A 2019-es első Toyota Hilux versenygéppel aratott győzelme után 2020-ban és 2021-ben a a diadalról éppen csak lemaradó és második helyet szerző, 2022-ben azonban a Hilux-szal ismét a csúcsra érő Nasser Al-Attiyah eltökélt, hogy a 2022/2023-as ’Év Pikcupja’ címet elhódító Hiluxra épülő versenygéppel idén is meghódítsa a dobogó legfelsőbb fokát.

A verseny 11 km-es prológját 2022. december 31-én tartották, azóta azonban már a második szakaszon is túl van a mezőny, és az előzetes várakozásoknak megfelelően a Nasser Al Attiyah – Mathieu Baumel páros és a GR DKR Hilux T1+ áll az élen, tőlük 14 perccel lemaradva pedig az ugyancsak Toyota Hilux versenygéppel magát megmérető OVERDRIVE-os Erik van Loon – Sébastien Delaunay páros áll a második helyen. Az összesen tizennégy versenyszakasz során a 8. után egyetlen pihenőnapot kapnak a csapatok.

A Hilux és a TOYOTA GAZOO RAcing számára a 2023-as Dakar Rally lehetőséget kínál a korona megvédésére, amelyet a katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel a 2022-es versenyen szerzett meg a GR DKR Hilux T1+ segítségével. Nassernek és Mathieunak ez volt a második győzelme a csapat színeiben, és az új év elején szeretnék megismételni a diadalt.

Csapattársuk, a dél-afrikai Giniel de Villiers a történelem egyik legnagyszerűbb Dakar rekordjával rendelkezik, ugyanis eddig húsz Dakaron vett részt. 2009-ben meg is nyerte a versenyt, és további hét alkalommal állhatott dobogón. Húsz versenyen mindössze egyszer végzett a legjobb 10-en kívül, és egy újabb jó szereplésre készül. Ezúttal is a szintén dél-afrikai navigátor Dennis Murphy lesz ebben segítségére.

A dél-afrikai Henk Lategan pilóta és Brett Cummings navigátor páros számára az első két Dakar Rally közös tapasztatokkal szolgált. 2021-ben, az első versenyükön a páros autója zuhant egy nagyot a rally 5. szakaszán, aminek következtében Lategan kulcscsontja eltört. 2022-ben azonban jobban teljesítettek és két szakaszgyőzelmet arattak.

Évek óta a legkeményebb Dakar lehet az idei

A 2023-as Dakar az egyik legnehezebbnek ígérkezik az elmúlt évek távlatában, hiszen a korábban megszokott 12 szakaszos versenyekkel ellentétben 14 szakaszból áll majd. Nem csak emiatt lesz az átlagosnál is keményebb, hanem az útvonal miatt is, amely mélyebbre kalandozik Szaúd-Arábia úgynevezett üres negyedébe, mint valaha. Ha ehhez hozzáadjuk a pihenőnapot, amely jóval a verseny felezőpontja után jön, valamint a szakaszok közepén lévő pihenő- és tankolási pontok eltávolítását, akkor egyértelmű, hogy a közelgő rally az eddigi egyik legkeményebb megmérettetés lesz.
Ezzel együtt a GR DKR Hilux T1+ folyamatos fejlődésen ment keresztül a legutóbbi Dakar óta: megnyerte a W2RC sorozatot Nasser és Mathieu irányításával, és Giniel újabb bajnoki címet szerzett vele a Dél-afrikai Tereprally Bajnokságban, amely a tesztelés szempontjából fontos a csapat számára. Az autó minőségének, megbízhatóságának és tartósságának javításával a csapat biztos abban, hogy még jobb autót épített, mint amelyik 2022-ben megnyerte a versenyt.

A 2023-as Dakar Rally útvonala Szaúd-Arábia északnyugati partvidékén, az úgynevezett Sea Campből indul. Mind a prológ, mind az 1. szakasz innen rajtolt, mielőtt a 2. szakasz az Alula körüli lenyűgöző sziklák és kanyonok felé vette az irányt. Ezután következik a 3. szakasz Ha'il felé, ahol az alaptábor három napig a helyén marad, majd két napra Al Duwadimiba költözik. A 8. szakaszon a rally eléri a szaúdi fővárost, Rijádot, és ekkor jön a pihenőnapra, amelyre nagyon szüksége lesz a csapatoknak. Innen az útvonal keleti irányban folytatódik Haradh felé, majd az esemény utolsó néhány napjára áttér az Üres negyedbe. Az idei maratoni szakasz – ahol a csapatok az alaptáborból egy sivatagi táborba száguldanak, mielőtt másnap visszaindulnak – a verseny vége felé kerül megrendezésre, és megváltoztathatja a rally végeredményét is.

A verseny utolsó szakaszai Shaybahból Al-Hofufba, majd Dammam városába, az Arab-öbölbe viszik a csapatokat. Míg a rally záró három szakasza 200 km alatti távokat fed le, a szervezők felhívták a figyelmet arra, hogy ezek a szakaszok bizonyulhatnak a verseny legnehezebb szakaszainak, és a versenyzőknek nem szabad félvállról venniük őket pusztán a viszonylag rövid távjuk miatt. A 2023-as Dakar a tervek szerint 2023. január 15-én ér véget Dammam városában. Ez lesz a Dakar első látogatása a városban, és egyben az első alkalom, hogy a verseny a teljes szaúd-arábiai tájat, parttól partig átíveli.

„Lenyűgöző évvel készültünk fel erre a versenyre, amit januárban a Dakaron elért győzelemmel kezdtünk. Ezt követte a W2RC cím, valamint a dél-afrikai tereprally bajnoki győzelem, így úgy érezzük, hogy rendkívül jól felkészültünk a versenyre. Most már csak azt akarom, hogy eldördüljön a startpisztoly és versenyezhessünk, hogy meglássuk, hogyan áll a legújabb GR DKR Hilux T1+ a versenytársakhoz képest.” - fogalmazott Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke a rajt előtt.

„A Dakar Rally valóban a legnagyobb! Nagyszerű évünk volt, megnyertük az első W2RC címet, de szeretnénk egy újabb Dakar győzelmet felírni a listára, és biztosak vagyunk benne, hogy az autó elég jó ahhoz, hogy meghozza ezt a győzelmet.” – tette hozzá Nasser Al-Attiyah a megmérettetés megkezdése előtt.